Se oss i sosialt media

Ukategorisert

Skiftende trender innen kultur og underholdning

Publisert

den

Det sies at kulturen vår stadig blir påvirket av den økende graden av digitalisering av samfunnet. Sjelden har vel dette vært mer aktuelt enn nå under koronakrisen.

Digitalisering fører blant annet til at underholdningen som tilbys blir mer tilgjengelig. Vi behøver derfor ikke å gå ut for å få med oss det som skjer i kulturlivet. I stedet kan vi få med oss viktige hendelser ved å bare følge med på nett.
Tidligere var det mer vanlig at vi gikk ut for å oppleve det kulturelle tilbudet som var tilgjengelig i lokalmiljøet. Kultur og underholdningsbransjen bør derfor tilpasse seg de skiftende trendene som er å finne i det internasjonale og norske samfunnet. Dette er aspekter som bør ses i sammenheng med samfunnsøkonomi og kulturelle endringer i samfunnet.
Økt digitalt underholdningstilbud
Grunnet utviklingen av stadig nye digitale tilbud økes underholdningstilbudet vårt betraktelig. Strømmetjenesten Netflix har ført til at underholdningstilbudet vårt har blitt større. Dette har blant annet hatt innvirkning på våre vaner foran TV-skjermen. I stedet for å se på filmer på kino, velger vi ofte å se på spennende serier.
Vi benytter stadig mer digitale underholdningstilbud som vi kan nyte mens vi sitter i sofakroken. Vi foretrekker gjerne å følge med på sosiale medier, eller spille casino og andre spill på nett. Mange velger å invitere venner og bekjente til en festlig sammenkomst rundt pokerbordet. Poker spill har derfor gradvis blitt mer populært enn tidligere.
Skiftende identitet og tilhørighet
Dagens unge bruker stadig mer tid på bruk av digitale medier på nett. Dette påvirker på sikt identiteten vår. Identiteten dannes på bakgrunn av eksempelvis miljø, relasjoner og erfaring. Vi er også avhengig av å identifisere oss med andre mennesker. Dersom vi endrer våre daglige vaner vil  også vår personlig identitet endre seg.
Vår personlig identitet påvirker den kollektive identiteten i samfunnet vårt. Våre digitale vaner fører derfor med seg et identitetsskifte, som igjen fører til endring av våre behov for kultur og underholdning over tid. Kulturen vår vil derfor gradvis la seg påvirke i ulike retninger, for å imøtekomme trendene i samfunnet.
Kulturen påvirker samfunnsøkonomien
Den digitale møteplassen fører til at vi ikke sosialiserer oss like mye utenfor hjemmet vårt som tidligere. Kultur og underholdningstilbudet imøtekommer derfor den digitale utviklingen ved å tilpasse underholdningen digitalt. De som utvikler kultur og underholdningstilbudet tilpasser seg stadig denne skiftende trenden.
Digitalisering vil føre til at tilgjengeligheten blir bedre for dem som søker et bredere utvalg av underholdning og kulturtilbud. Dette kan gi økt etterspørsel etter kulturelle opplevelser, som også vil gi muligheter for økonomisk vekst i kultur og underholdningsbransjen. Samfunnsøkonomien er derfor avhengig av at befolkingen benytter seg av kulturtilbudet til enhver tid.

Foto: https://pxhere.com/en/photo/906360 (Fri lisens.)


 
Økt internasjonal konkurranse
Kulturelle opplevelser er stadig i vinden både i Norge og i utlandet. Dette fører til at kultur og underholdningsbransjen kan skape økonomiske fordeler, som kan være med på å bidra til et økt underholdningstilbud. Det digitale underholdningstilbudet øker derfor gradvis for oss som er glade i god underholdning.
Ettersom vi i større grad interesser oss for den digitale underholdningen, øker tilknytningen til resten av verden. Sosiale medier som Instagram og Facebook blir stadig mer populært. Her dannes et grunnlag for økt konkurranse med det internasjonale underholdningstilbudet. Den norske underholdningsbransjen tilpasser seg derfor både den nasjonale og internasjonale etterspørselen.
Kulturens tilgjengelighet
Kultur og underholdning har spilt en vesentlig rolle for det norske samfunnet i mangfoldige år. Allerede tidlig på 1700-tallet kunne vi se tendenser mot at den norske underholdningskulturen skilte seg fra den internasjonale kulturen. Det er derfor viktig at vi ivaretar kulturen vår ut i fra de verdiene som vi opprinnelige hadde.
Med digital underholdning hjemme i sofakroken er det ikke rart at vi stadig blir mer kresne. Derimot er det viktig at vi imøtekommer underholdnings- og kulturtilbudet med å støtte opp om deltakelse på den norske kulturelle scenen. Dette vil på sikt bidra til en bedre samfunnsøkonomi, og slik stabilisere det norske underholdningstilbudet.

Annonse

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vi sender ut nyhetsbrev omtrent to ganger i måneden.

mars 2024
M T O T F L S
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

Facebook

populær