Se oss i sosialt media

LEVERANDØR

En ny start for Venuepoint, som nå eies 100 prosent av CTS Eventim

Avatar photo

Publisert

den

NYDALEN, OSLO: Snart flytter Venuepoint fra Egmont-huset til nye lokaler sentralt i hovedstaden. Nå er det Europas ledende billettleverandør, CTS Eventim, som eier 100 prosent av billettdistributørselskapet.

– Dette gjør at Venuepoint kan tilby våre kunder førsteklasses billettsystemer og løsninger fra CTS Eventims omfattende portefølje, forteller daglig leder Marcia Titley til Kulturhusmagasinet.
Vi besøkte nylig henne og kollegene i Egmomt-huset i Nydalen i hovedstaden.
Det var i august 2018 at CTS Eventim kjøpte 100% av Venuepoint.
De kjøpte først 50 prosent av Venuepoint fra Nordisk Film i 2016.
– Dette vil bety en del endringer og det blir en spennende prosess de neste månedene for å se hvordan dette utvikler seg, sier Titley, som overtok ledelsen for det norske selskapet i januar 2018.
Eventim skal i løpet av høsten flytte ned til Oslo sentrum. Detaljene rundt dette avklares i starten av september.
Og selskapet vokser!
– Ja, vi var tre ansatte da jeg begynte i januar. Vi har nå ansatt to nye selgere, en markedsmedarbeider og to nye på support – alle sammen på kontoret i Oslo, forteller Titley.

Fra venstre: Camilla Tyldum (Key Account Manager), Håvard Nordlie (Key Account Manager), Marcia Titley (daglig leder) og Trine Brenna (Inhouse konsulent). Foto: John Berge, Kulturhusmagasinet.no ©


Hun sier det er viktig at Venuepoint har et lokalt team tilgjengelig for sine kunder, som kan jobbe sammen med de slik at det selges mange billetter.
– Samtidig har vi support fra våre svenske og danske kollegaer, samt mer enn 20 land i verden. På denne måten er vi svært nær det lokale markedet og kan tilby de beste løsningene i hele Europa for å sikre de optimale tjenester og den beste opplevelsen til billettkjøperne, hevder hun.
Hun forteller at Eventim er mye mer enn et billettselskap.
Eventim eier og drifter spillesteder som bl.a. KB Hallen i København i Danmark, som åpnes januar 2019, og Eventim Apollo i London.
Eventim er i tillegg en arrangør og promotor og er bl.a. majoritetseier i FKP Scorpio, en promotor som åpnet kontor i Oslo i januar 2018.
– Med Eventim som billettleverandør får man en partner som virkelig forstår liveunderholdningsbransjen, som kan bruke den kunnskapen og erfaringen til fordel for våre kunder, hevder den entusiastiske norske Venuepoint-sjefen.

Hun er opprinnelig fra Irland, men har bodd i Norge i snart 24 år.
Marcia Louise Titley (44) er profesjonelt utdannet musiker, og mener dette «kulturalibiet» gir henne en unik erfaring til å forstå kundene.
– Disse første åtte månedene i selskapet har vært utfordrende, medgir Titley. Hun har blant annet bakgrunn som salgs & markedsdirektør for Telenor Arena (2012-2017), og varsalgssjef samme sted i årene 2010-2012.
– Dere har mistet noen kulturhuskunder den siste tiden til den islandske utfordreren TIX. Hvordan har det vært?
– Sånn er det når det kommer nye konkurrenter. Konkurranse er bra – både for kundene og for markedet. Med Eventim får vi nå muligheten til å tilby noen av verdens mest robuste og avanserte billettsystemer til Norge. Den ene heter «Inhouse», et system som brukes av mer enn 400 kulturinstitusjoner i Europa, bl.a. Olavshallen i Trondheim, den andre heter «NET» og er beregnet på festival og promotormarkedet. I to har vi hatt fokus på å migrere våre kunder til disse Eventim-systemene. Vår styrke er at vi som partner kan dekke mange behov fra løsninger med skalerbare billettsystemer, et av markedets beste oppsett for adgangskontroll, kundeservice og digitale markedsføringskampanjer.
Titley mener at det er god plass for mange billettaktører, det være seg TIX, DX eller Hoopla og andre.
– Vi mener vi har et billettsystem som er utviklet etter bransjens behov, basert på vår erfaring som både spillestedseier og promotor. Innspill fra kundene er så klart også en viktig del av utviklingen av systemene, men siden Eventim driver egne steder, har vi en spesiell forståelse for daglig drift, sier Titley.
– Hva blir viktig fremover?
– Å bygge merkevaren vår i Norge, overfor kulturhus, festivaler, spillesteder, museer. Billettmarkedet er stort. Vi tilbyr mer enn en plattform – vi skal være partneren som hjelper kundene på en rekke områder i verdikjeden å selge flere billetter!

Venuepoint er opprinnelig et dansk Egmont-selskap, som fra august 2018 er heleid av tyske Eventim. Venuepoint har vært en profesjonell billettdistributør siden 2004. Venuepoint har hovedkontor i Valby i København, med lokale kontorer i Oslo, Göteborg og Stockholm. Ca. 70 ansatte. Venuepoint tilbyr moderne og helhetlige billettløsninger – alt fra billettsystemer til systemer som håndterer salgsanalyser og kundeinnsikt, CRM-aktiviteter, digital markedsføring og salgskanaler samt adgangskontrollsystemer. Venuepoint tror på å være en partner til sine kunder. I tillegg til å levere skreddersydde billettløsninger, tilbyr Venuepoint en aktiv rolle i å hjelpe med markedsføring, salgsstrategi, kundekommunikasjon og unik innsikt i både salg og kunder. I 2016 solgte Venuepoint ca. 6 millioner billetter til sine kunder verdt rundt 1 milliard kroner. Venuepoint har ca. 1,5 millioner besøkende i måneden på våre markedsplasser eventim.no, eventim.se og billetlugen.dk.

Eventim er Europas markedsleder innen billettvirksomhet og har aktiviteter i 25 land. Hvert år formidles det mer enn 150 millioner billetter til mer enn 200.000 arrangementer gjennom deres systemer. Eventim har referanser i verdensklasse, og har solgt billetter til verdens mest profilerte arrangementer, bl.a. Vinter-OL i Sotsji 2014, OL i Rio 2016, samt hundrevis av sportsarrangementer, konserter, festivaler, m.m. Deres billettplattformer har vist seg å være noen av de mest pålitelige og robuste i markedet. De har bl.a. håndtert 30 millioner henvendelser på mindre enn 30 minutter, tre millioner internasjonale kunder parallelt og har aldri (!) hatt et systembrudd. Eventim har også lenge vært en av de ledende billettsystemleverandørene for teatre, opera- og konserthus – flere enn 400 kulturinstitusjoner over hele Europa bruke deres system til å selge billetter på billettkontorer, i utsalgssteder og online.

John Berge er fra Kristiansund og har drevet med musikk siden tenårene. Han har bakgrunn fra medier som Tidens Krav, NTB, Dagsavisen, Dagbladet, Aftenposten, NRK, med flere. Du kan kontakte ham på telefon 975 99 007 eller e-post her.

Annonse

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vi sender ut nyhetsbrev omtrent to ganger i måneden.

april 2024
M T O T F L S
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930  

Facebook

populær