Se oss i sosialt media

ANNONSØRINNHOLD

Lyden av Universal: Slik ble verdens største plateselskap oppgradert i Norge

Avatar photo

Publisert

den

IT- og teknologisjef Thomas Aaholm hos Universal Music Norway er meget fornøyd med den nye lydløsningen. Foto: PRO AV ©

Universal Music Norway har flyttet fra Frogner til Akersgata og samtidig fått et lydsystem som matcher selskapets DNA. IT- og teknologisjef Thomas Aaholm forteller om reisen fra CD-produksjon til Dante-baserte høyttalere og premium lyd i alle rom.

Fra LP og CD til Dante og digital lydflyt

Da Thomas Aaholm startet i Universal Music Norway i 1994, jobbet han med å samle alle delene til fysiske produkter som LP, MC og CD. 31 år senere styrer han en moderne teknologipark i et plateselskap som nesten helt har gått over til digital distribusjon.

– Det er et fantastisk arbeidsmiljø her. Det er en grunn til at jeg har blitt værende. Det er en god atmosfære her, sier Aaholm.

I dag teller Universal Music Norway rundt 35 ansatte. På 1990-tallet var de rundt 50.

IT- og teknologisjef Thomas Aaholm hos Universal Music Norway er et av firmaets veteraner, med 31 års ansettelse. Foto: PRO AV ©

Fra villa på Frogner til moderne lokaler i Akersgata

I over tre tiår holdt selskapet til i en ærverdig villa i Drammensveien på Skillebekk. Da den nye huseieren i 2024 ønsket lokalene selv, måtte selskapet flytte. Valget falt på tre etasjer i Akersgata 34/36 midt i Oslo sentrum.

– Det var veldig stille i fellesområdene, så vi kontaktet leverandør for å finne utstyr for å spille musikk i loungene våre og resepsjonsområdet. Vi ville styre dette sentralt. Så kom spørsmålet – skal det være mono eller stereo? Haha, vi er et plateselskap, hva tror du? Det skal låte fint, forteller Aaholm med et smil.

Installasjonen ble gjort av Avonlyd AS, som ferdigstilte alt i løpet av noen få sommeruker.

Enkel betening via veggpanelet.

Full kontroll over lyden

– Jeg styrer den daglige musikken, men folk i sjuende og åttende etasje kan koble seg på. Vi har XLR-tilkobling for ekstern mikser, Bluetooth, eller minijackplugg, og bokser i resepsjon og loungeområdene, forteller Aaholm.

Lyden fra XLR-pluggene kan deles til alle soner ved hjelp av betjeningspanelene.

Verdens største plateselskap har også et ferdigbygget studio, et annet som straks står klart, og et eget sessionrom for innspillinger og lytting.

Valget av lydsystem

Aaholm hentet inn to tilbud. Budsjettet var åpent – det viktigste var kvaliteten.

– Jeg kontaktet to leverandører. Budsjettet var relativt åpent, fordi vi visste ikke hva det kostet, men vi visste hva vi ville ha. Prisforskjellen var ikke veldig stor.

Etter en grundig prosess falt valget på VUE Audiotechnik, kjent for høy lydkvalitet og varme.

– Det var på grunn av lyden. Vi kjente godt til Genelec og bruker det i studioene våre, og er godt fornøyd med det. Der har vi nylig oppgradert med nytt UA-lydkort. Genelec låter veldig clean og klinisk, mens VUE hadde mer dynamikk og varme. Vi hadde lyttetester hos andre som hadde systemet installert.

For et plateselskap som lever av lyd, handler alt om kvalitet.

– Det er mer enn nok lyd til at det blir greit med en akustisk performance, eller karaoke, sier han.

IT- og teknologisjef Thomas Aaholm i kantinerommet, hvor det også er grom lyd. Foto: PRO AV ©

Fra gullalder til strømmealder

Thomas Aaholm har sett hele bransjen forandre seg.

– Nå er bare tre til fem prosent av vår omsetning fysisk musikk. Det har vært enorme endringer, sier han.

Han mener kjerneoppgavene i musikkbransjen fortsatt er de samme: å oppdage talenter og gjøre innspillinger. Forskjellen ligger i distribusjonen.

– Det er distribusjonen som er mest endret. Det er ikke lenger til et land, det er hele verden, så det var stor overgang. I Norge var vi tidlig på gang med digitalt. Piratvirksomheten var et problemområde, men da Spotify kom på markedet i 2007, gikk piracy rett ned. Da det kostet like mye som en pils på byen å ha tilgang på all musikken, var det ikke så vanskelig for folk å velge. Det ble en enorm endring nesten over natta, sier Aaholm.

IT- og teknologisjef Thomas Aaholm tester ut anlegget. Foto: PRO AV ©

Teknologiansvar i en digital tidsalder

Som IT- og teknologisjef har Aaholm hovedansvaret for at alt fungerer sømløst.

– Det er å sørge for at alt utstyr fungerer slik at de ansatte får gjort jobben sin. Jeg jobber primært med Mac. Etter at Apple gikk fra Intel til Silicon ble prisen ganske identisk med tilsvarende PC-er. Vi har både Mac-er og PC-er.

Musikken lever videre

Etter mer enn tre tiår i bransjen er engasjementet fortsatt sterkt.

– Den har egentlig fått et oppsving. Da jeg begynte var det mye konserter, men så kom livet og tok meg igjen. Da en venninne ønsket å gå på jam-sessions, men ikke alene, ble jeg med. I starten kjente jeg ingen, det gamle miljøet var borte, men nå kjenner jeg alle. Så interessen for musikk er ytterst levende!

IT- og teknologisjef Thomas Aaholm foran produksjonsrommet og et av de to studioene. Foto: PRO AV ©


FAKTA: Teknologien bak lyden

Alt er bygget på Dante og husets egen nettverksinfrastruktur. Systemet omfatter:

  • VUE Audiotechnik V242 forsterker som gir lyd til åtte VUE Audiotechnik e-351 premium satellitter og to VUE Audiotechnik es-269 subwoofere i pauserommet.
  • To VUE Audiotechnik i-8aw høyttalere i 8. etasje / TV-rom.
  • Innosonix MA4U/PoE microMAXX nettverksforsterker – verdens kraftigste i sitt slag – driver to VUE i-6w-høyttalere i mottaksområdet.
  • NST Audio VMX88 lydmatrise, styrt av to VR2 touch-paneler (med app-styring som alternativ).

Det unike her er at verdens største plateselskap endelig har fått et muzak-anlegg som faktisk gjenspeiler kvaliteten de selv står for – etter nøye utprøving og demonstrasjoner av Avonlyd AS.

Innosonix microMAXX er verdens kraftigste PoE-forsterker, med 480 watt fordelt over fire konfigurerbare utganger. Den har en AoIP-chip som støtter alle digitale nettverksprotokoller, og er allerede klargjort for Dante og AES67, med flere standarder på vei i kommende oppdateringer. PoE++ er nødvendig for å få maksimalt utbytte av effekten.

Universal Music Norway har 35 ansatte (2025) og holder til i Akersgata 32 i Oslo. Lydanlegget er levert og installert av Avonlyd AS.

ANNONSØRINNHOLD FRA AVONLYD AS.

Ønsker du en slik reportasje for ditt firma? Ta kontakt med PROAV.no – post@proav.no eller ring 975 99 007. Den ligger åpen for alle lesere og blir google-indeksert.

Annonse
Skriv en kommentar

populær