PA PRESENTASJON
Mann av huse for å høre på nye d&b

OSLO: Over 60 lydhøre lydfolk satte av en tirsdags ettermiddag for å besøke Oslo Spektrum og få en grundig innføring og lytt på d&b audiotechnik GmbH & Co. KG sitt nye KSL-system.
KSL ble lansert under The Namm Show 2019, og ble også vist på LLB 2019, men det er og blir noe helt annet å høre høyttalerne spille i en ekte konserthall.
Det var Arva Lydsystemer som inviterte til demolytt, og Olof Arvidsson fra Arva Trading AB – sjefen selv – var hjertelig til stede og full av begeistring. Eventet fant sted 22. oktober 2019.
– Vi har solgt sju slike KSL-system allerede, bare i Sverige, forteller Olof til Scenemagasinet.
– Dette er en type PA som kysser føttene til symfoniorkestre – en ny verden åpner seg. Dette låter ikke PA, det låter studiomonitor. Med headroom og dynamikk som er overlegent alt annet som finnes. Dette er en våt drøm. En revolusjon, påstår den svenske lydgiganten og går nesten tom for superlativer.
Dag-Stephen Solberg fra Konsertsystemer LLB AS (KS) er ikke akkurat uenig, og sier:
– Ja, dette er vi interessert i. Det er noen merker som ikke lager golfbiler og annet – og bare høyttalere. De er i en annen liga enn de andre. Jeg vil si det er d&b og L-Acoustics som lager boksene som varer lenge, hevder Dag-Stephen.

Fra venstre: Janko Ramuscak (d&b), Terje Engedahl, Rasmus Eide og Olof Arvidsson fra Arva. Foto: John Berge, Scenemagasinet.no ©
Olof Arvidsson skyter inn:
– d&b elsker L-Acoustics. De trenger utfordringen.
At det ikke er «bare bare» å skifte PA er en kjent sak. Har du investert i et merke må du nesten fortsette med det, grunnet infrastrukturen rundt.
d&b audiotechnik er dyre, medgir Arva-sjefen, men mener at «return of investment» (ROI) er mye bedre. – Du må betale mer i begynnelsen, men sparer enormt på sikt, påstår Olof Arvidsson.
Han beskriver «de fleste amerikanske PA-merker» som «OK», men at de er «latterlige sammenlignet med mer kompakte europeiske merker». Det var første gang Arva kjørte en slik stor demo av d&b i Norge, og det blir trolig ikke den siste, etter oppmøtet å dømme. – Å spille fra PA-en i en konsertsal gir en unik mulighet til å høre med egne ører at det er konsistent lyd overalt. Dette er demokrati for alle lyttere, sier Arvas toppsjef.
Janko Ramuscak fra d&b audiotechnik GmbH & Co. KG holdt foredrag om den nye KSL-serien fra selskapet under demonstrasjonsdagen i Oslo.
Etter foredraget demonstrerte han lyden fra PA-en stående med noen bokser på gulvet og enda flere i henget oppunder taket i Oslo Spektrum. Først i mono, så stereo, og så med subwooferne tilkoblet. Lydfolkene vandret rundt omkring i salen for å få med seg nyansene.

Janko Ramuscak fra d&b audiotechnik GmbH & Co. KG holdt foredrag om den nye KSL-serien fra selskapet. Foto: John Berge, Scenemagasinet.no ©
– Hva er hovedforskjellene mellom den nye KSL-serien og storebror GSL, og hva er ditt fokus overfor de som bestemmer seg for ny PA?
– Målet med KSL er at den skal være en teknisk tilsvarende lillebror til GLS, med de samme akustiske egenskapene, men dog nedskalert noe i forhold til størrelsen og tenkt bruk. Dette gjør at KSL ikke bare blir en ideell tilleggspartner til et GLS-system, for eksempel for sideheng eller forsinkelsestårn, men det gjør også at KSL kan egne seg meget bra til bruksområder hvor GSL ikke nødvendigvis er påkrevd. Med andre ord kan alle jobbene som vår J-serie var tenkt for nå gjøres av KSL, men enda bedre. KSL har det samme maksimum lydnivå og bedre lydkvalitet i midtre og høye frekvenser, og mer headroom i de lavere oktavene, og alt dette i kombinasjon med fullbredde retningstyring som er en stor fordel både inne- og utendørs. Og på toppen av det hele er den mindre i størrelse og vekt og kan bruke samme forsterkere som J-serien.
– Hvorfor demo i en sal som Oslo Spektrum?
– Oslo Spektrum var ideelt for vår demo. Salen representerer et typisk sted hvor KSL er godt egnet for. Det gir også alle en utmerket mulighet til å høre på anlegget med deres egne ører, ettersom pmblikumsarealet på gulvet og i trappene er mer enn 180 grader rundt systemet. En slik demo er ikke mulig i trangere haller, selv om KSL har gjort det ganske bra også på slike steder. Og ikke minst låter det veldig bra i Oslo Spektrum.
– Under demoen oppfordret du også til å lytte til lyden bak boksene. Hvorfor?
– Vi liker å si at SL-seriene er den første PA-en som du begynner å lytte fra baksiden. Slik vi ser det er det å ha en god retningskontroll det viktigste parameter for et PA-system, ettersom det gjør det mulig å holde on- og offstage-situasjonen under kontroll. Ved å sette noen rader på gulvet kan man gå bak systemet, noe man vanligvis ikke kan da de er løftet opp, for å faktisk få både ører og hender bak PA-en. Lydemoene vi brukte mens systemet er oppheiset representerer typiske bruksområder. Det er viktig at man kan vandre rundt i hele hallen, og også oppe på scenen, mens man lytter på ulike musikksjangre. Det gjør det mulig å lytte til de soniske kvalitetene, som den klare, tydelige vokalen, den veldig direkte low-mid- og lavfrekvens bredden og de veldig myke høye frekvensene, og en veldig uniform dekning fra et publikumperspektiv, front of house-teknikeren og artistene. Med unntak av å ha et ekte band på scenen, er dette slik man må gjøre det for å få et sannferdig inntrykk av hva systemet kan gjøre.
Dette er KSL
KSL-systemet beskrives som en «allsidig lillebror» til arenasystemet GSL. I en kompakt pakke har KSL-systemet alle de kjente styrker som finnes i SL-serien. KSL har kontrollert spredning (kardioid) i hele frekvensområdet med forbedret bassgjengivelse, lydkvalitet og oppløsning.
KSL er beregnet på alle typer sjangre, mobil eller installert, fra store arenaer og festivaler til mellomstore applikasjoner som konsertsaler, livescener, teatre og mer.
Vil du lese de store, grundige artiklene først av alle? Abonner på den trykte utgaven av magasinet:
Denne artikkelen sto opprinnelig på trykk i nr. 7-2019 av SCENEMAGASINET.
Bestill abonnement her og få glede av en rekke fordeler med vår nye plusstjeneste!
TIPS OSS! Vil du at vi skal skrive om deg, ditt firma, dine produkter, dine ansatte, dine prosjekter? Vi er avhengig av tips. Send oss et tips her!

-
FIRMAPRESENTASJON3 måneder siden
Ringen er sluttet for Børre (+)
-
NYTT OM NAVN2 måneder siden
Sier farvel til lydbransjen: «Det er vemodig, som en skilsmisse, hvor man vet det er riktig, men samtidig er lei seg.»
-
NYTT OM NAVN2 måneder siden
Stagelab er historie for trioen som drev det
-
KONKURS3 uker siden
Thorbjørn Danbolt er politianmeldt for grovt skattesvik (+)
-
ARRANGEMENT3 måneder siden
GIGANTLØFTET I OSLO SPEKTRUM (+)
-
BEDRIFTSBESØK3 måneder siden
Stadig nye scenerekorder for MTI (+)
-
INSTALLASJON4 måneder siden
Slik fikk Wallmans en ny vegg
-
NYTT UTSTYR3 måneder siden
En klassiker har vendt tilbake