BEDRIFTSBESØK
Opplever kraftig vekst

Etter femten år som en rakett går ferden enda raskere for 3C Technology og datterselskapet Global Control Center Design (GCCD).
Vel på plass i nye lokaler i Dråpen 16 ved Skoger i Drammen (på sørsiden, i retning Kristiansand) har firmaet nå fått laget det de beskriver som «topp showrom for våre konsepter innen møterom og booking, kontrollrom og opptak/streaming-studio.»
Det var daglig leder Jan Erik Fjerdingstad og salgssjef Pål Sigvaldsen som startet firmaet i 2007, og de eier i dag 25 prosent hver av 3C Technology. Pål mimrer tilbake til oppstarten sammen med Jan Erik. De jobbet begge i Multimedia Presentation, som gikk konkurs i 2001.
Pål var med å starte opp igjen under navnet Multimedia Audiovisual, men sluttet der og begynte i Impact Europe. Jan Erik startet AVnor i Drammen, som ble kjøpt av Impact Europe. Og i den sammenhengen bestemte de to kollegene seg for å starte sitt eget firma.
– Vi var ikke redde, men halverte lønnen da vi startet. Vi var forsiktige. Vi kunne gønnet på og satset mer, men det er ikke nødvendigvis sånn at man tjener noe mer selv om omsetningen tredobles, da kostnader og risiko øker og marginen gjerne blir lavere, forteller Pål.
– Så vi har ikke ønsket vekst for enhver pris. Det er viktig å levere godt hver gang. Alle kunder skal være en potensiell referanse.

Og tankegangen er den samme som for 15 år siden:
– Få eller ingen tenkte på brukerne av utstyret som AV-firmaene leverte. Vi hadde som mål å lage løsninger på brukernes premisser, og dette er vår ledesnor den dag i dag, forteller Pål.
Han mener at ansatte i ulike firma for få år siden nok fikk «møteromsangst» med kabelsalat og fjernkontroller og ting som ofte ikke fungerte. I vår samtid er både teknologien og løsningene bak det meste blitt så avansert og automatisert at det selv for «datadummies» er mulig å få til lyd- og bilde i hvilken som helst løsning. Som flere andre ledende norske AV-selskap er 3C Technology mer opptatt av løsningene «enn boksene og dingsene» som trengs for løsningene. Kundene deres skal føle seg trygg på at firmaet har valgt løsninger som er sikre, solide og med god varighet. Målgruppen er primært mellomstore og store bedrifter, men alle tas på største alvor.
Key Account Manager Kent Gundersen forteller at han får kundene sine gjennom aktive partnere og god kontakt med andre firma innen IT, møbel og elektro.

– Dette gir ofte gode «leads», som vi kaller dem, og fører til forespørsler. Og det er klart at selv i vårt moderne samfunn er kundene vi har hatt gode ambassadører. Det at noen forteller videre om hva vi har laget for dem er svært verdifullt for å få nye oppdrag, forteller Kent. En av hans fanesaker er lyd. Det blir selvsagt ikke noe møterom uten video, men hvis bildet faller ut eller «fryser» er tydelig lyd den eneste «livslinjen».
– Å ha tydelig lyd uten å heve stemmen er viktig. Det blir mye reflektert lyd hvis man kun har lydplanke foran i rommet. Ofte er dette ikke bra nok. Tak- eller bordmikrofoner plassert nærmere de som sitter i rommet gjør talelyd vesentlig tydeligere, mener Kent. Han slår dermed et slag for løsningene som f.eks. Biamp leverer (med Scandec som distributør), som han mener gir bedre lyd- og bildeløsninger. 3C Technolgys mann sier firmaet også er glad i Yealink fra CBK. Yealinks PTZ-kameraer har god autoframing og de har velfungerende totalløsninger til en fornuftig pris.


Denne artikkelen ble opprinnelig kun publisert i nr. 4-2022 av PRO AV MAGASINET, men er noe omskrevet og oppdatert for denne nettpubliseringen.
-
AV-FIRMA2 måneder siden
Liten aktør kjøpte stor scene
-
MAGASINET2 måneder siden
PRO AV MAGASINET 1-2023 (+)
-
AV-FIRMA3 måneder siden
Nå er navn og varer fra Atendi solgt – dette er planene til LTB (+)
-
MAGASINET2 måneder siden
PRO AV MAGASINET 4-2022 (+)
-
DØDSFALL2 måneder siden
«Hva som skjer videre med Benum Norway AS ble bestemt for flere år siden» (+)
-
LLB 20233 måneder siden
– Alle er superspente og gleder seg til å treffe folk igjen!
-
DISTRIBUTØR3 måneder siden
Rubicon har fått en ny tilvekst på lyssiden (+)
-
PORTRETT4 uker siden
Å hjelpe kunder med å finne rett løsning er det kjekkeste Ole vet