KORONAVIRUSET
De unge begynner å bli mettet på digitale kulturopplevelser

Selv om en av fem nordmenn har deltatt på en kulturopplevelse på nett den siste måneden, er vi i ferd med å bli «digitalt mette».
Det er særlig de unge som savner en normal, fysisk hverdag. Ifølge en ny undersøkelse er det særlig denne aldersgruppen som ikke ser på digitale løsninger som en måte å få kunst og kultur inn i livene sine på.
– Halve poenget med å dra på konsert eller andre kulturarrangement er for mange opplevelsen, stemningen og det sosiale. Dette kan ikke sammenliknes med opplevelsen man får av å streame eksempelvis en konsert hjemme, sier seniorrådgiver Nora Clausen i en kommentar til undersøkelsen.
Den ble gjennomført av Opinion for Norsk koronamonitor, som spurte 4.523 nordmenn om deltagelse på digitale kulturopplevelser og i hvilken grad man betaler for disse. Konklusjonen? At digitalt kulturliv er for nedadgående.
– Koronakrisen har rammet kulturlivet hardt, og festivalsommeren og en rekke arrangementer er avlyst. Likevel tyder stadig mindre på at digitale kulturopplevelser tar av den grunn, sier Clausen, og påpeker:
– Det sies at kriser innebærer innovasjon og nytenkning, men om pandemien bidrar til dette i kulturlivet, er langt ifra noen selvfølge.
TALLENE:
• Den siste måneden (juni 2020) har 20 prosent bivånet livemusikk, standup eller teater på nett – noe som karakteriseres som «en markant nedgang» fra mai, da 32 prosent hadde en digital kulturopplevelse, mens tallet var 29 prosent i juni.
• Bare fra juni til juli har andelen som betalte for strømmemoroa sunket med åtte prosent. Totalt betalte 37 prosent av dem som så kultur på nett i juli for opplevelsen.
• Undersøkelsen viser at digital kulturbruk er «ganske likt» fordelt i befolkningen, og at kjønn og alder har mindre å si.
• Det er i Midt-Norge og på Vestlandet at flest har vært digitale kulturbrukere, heter det videre i pressemeldingen.
• Totalt i pandemitiden har totalt 30 prosent svart at de er villig til å betale for digitale kulturopplevelser fremover i tid også, 46 prosent svarte nei, mens 24 prosent vet ikke. (NTB)
-
DISTRIBUTØR3 måneder siden
(+) Derfor mistet CT distribusjonsavtalen med MA Lighting
-
NYTT UTSTYR4 måneder siden
Elektronisk styrt line-array fra EAW
-
NYTT UTSTYR4 måneder siden
Crest Audio er tilbake
-
AV-FIRMA3 uker siden
Nå er navn og varer fra Atendi solgt – dette er planene til LTB (+)
-
SCENEBESØK3 måneder siden
(+) Dette gjorde at LydRommet fikk tilslaget på ny PA hos Nes kulturhus
-
NYTT OM NAVN3 måneder siden
(+) «De har vist hele veien at dette er et system som man kan stole på»
-
KONKURS2 måneder siden
(+) Atendi AS var skyldig nærmere ti millioner kroner
-
AV UTLEIE3 måneder siden
(+) «Jeg er skuffet over at så mange forlot bransjen og at det er så få kvinnelige søkere»