KORONAVIRUSET
Den Norske Opera nådde langt ut i 2020 – men ønsker seg ingen reprise
– 2020 kommer til å bli husket for nedstenging og smittevern, samtidig som husets opera- og ballettkunst nådde ut til et rekordstort publikum.
– Det sier administrerende direktør Geir Bergkastet når han skal oppsummere fjoråret. Han legger til at Den Norske Opera & Ballett har lagt bak seg det mest dramatiske året i institusjonens over 60-årige historie.
Når det nå skal oppsummeres, er ikke alt mørkt likevel. Over 1 100 000 seere fikk med seg en av Operaens forestillinger på skjerm i 2020.
Seertallene fordeler seg på Operaens egne strømmeforestillinger, samt samarbeidet med TV 2 på 17. mai og NRKs visninger av «Kirsten Flagstad 125 år» og «Nøtteknekkeren».
– Jeg er svært imponert over hva våre kunstneriske ledere, våre medarbeidere og våre samarbeidspartnere har maktet å få til. Huset har snudd seg rundt og vi har levert på vårt oppdrag om å nå bredt ut. Samtidig har nedstengingen og smittevern preget oss enormt, sier Bergkastet.
I tillegg til det digitale programmet er Bergkastet fornøyd med at Operaen gjennomførte et høyt antall koronatilpassede forestillinger med publikum til stede, da dette var tillatt i Oslo i perioden fra mai til november.
I 2020 kom 82 000 publikummere på 266 forestillinger som ble spilt med publikum i Operaen eller på turné. I et normalt år har Operaen opp mot 300 000 besøk på forestillinger. (NTB)
-
MESSE3 måneder siden
– De kan ikke eller tør ikke ta tak i det! (+)
-
LLB 20253 måneder siden
Slik har interessen for LLB aldri vært tidligere (+)
-
LEVERANDØR2 måneder siden
CT slutter med salg – de ansatte starter eget firma (+)
-
BEDRIFTSBESØK3 måneder siden
Samme visjon i nye lokaler (+)
-
MESSE4 måneder siden
– Hadde med oss masse kjekt! (+)
-
MESSE3 måneder siden
«Hele AV-Norge» gikk mann av huse for å kappkjøre gokart for sjuende år på rad: «Dette har absolutt ønsket effekt!» sier salgssjefen (+)
-
LLB 20252 uker siden
LLB 2025: Noen overraskelser i sikte (+)
-
NYTT OM NAVN2 måneder siden
Rambøl ga seg i Yamaha: – På tide å finne nye utfordringer (+)