KORONAVIRUSET
Enda større betalingsvillighet for musikk-strømmetjenester i koronatiden
Det går frem av The Polaris Nordic Digital Music Survey 2020, som er en stor, nordisk undersøkelse om digital musikkbruk utført for de tre nordiske rettighetsorganisasjonene norske TONO, danske Koda og finske Teosto.
– Det har blitt spekulert i bransjen både i Norge og internasjonalt om hvordan korona-situasjonen har påvirket musikklytting på strømmetjenester. Nå har vi svaret. Vi ser en svak oppgang i musikklytting, og vi er glade for å melde at det faktisk er flere som betaler for et musikkabonnement enn det var før pandemien, sier Willy Martinsen, kommunikasjonssjef i TONO.
Ifølge Tonos pressemelding viser tall fra april 2020 blant annet at 58 prosent betaler for en musikktjeneste, noe som er en økning på to prosent fra årsskiftet. Nordmenn bruker i gjennomsnitt 3,6 timer per dag på å strømme musikk – noe som er mest av alle landene i Norden.
– Det vi ser er at betalingsvilligheten går opp signifikant i de aldersgruppene som fra før hadde flest brukere av betalte musikktjenester, men det er også oppgang generelt, sier Martinsen, og viser til at det særlig er aldersgruppen 18–29 år som har tatt fram betalingskortet, sier Martinsen.
Men også flere nordmenn i alderen 30–39 år, og over 50 år, har i større grad betalt for strømmetjenester etter at pandemien startet, rapporterer Tono.
-
KONKURS4 måneder siden
Opprinnelige krav etter Trippel-M-konkursen: 34 millioner kroner (+)
-
NYTT UTSTYR2 måneder siden
For lite lading ga lys idé (+)
-
AV-FIRMA4 måneder siden
En slik avtale har sceneteknisk bransje aldri hatt før: «Tariffavtale er ikke noe alle synes er kult» (+)
-
ANMELDELSE4 måneder siden
Anmeldelse: Keane fortsatt keene
-
FIRMAPRESENTASJON1 måned siden
– Dette er fiberoptikkens svar på Dissimilis, sier gründeren bak Barnfind
-
BRANSJEORGANISASJON4 måneder siden
Historisk tariffavtale i mål: «Jeg opplever ikke at det er stor motstand mot fagorganisering», sier Creos mann (+)
-
NYTT OM NAVN2 måneder siden
Fra CT til NPRO: «Vi er heldige å ha kunder i så si alle bransjer» (+)
-
NYTT OM NAVN2 måneder siden
Tomas endelig klar for «det gyldne liv» etter 40 år i bransjen (+)