KORONAVIRUSET
Hver tredje har benyttet seg av digitale kulturtilbud i koronatiden

Digitale kulturopplevelser fenger. En av tre nordmenn har funnet frem til et kulturtilbud på nett.
Blant disse igjen har fire av ti betalt for kulturopplevelsen, melder Norsk koronamonitor som gjennomføres av Opinion.
1.647 nordmenn er spurt, og 32 prosent av disse sier at de i løpet av den siste måneden har deltatt på en digital kulturopplevelse, det være seg en livekonsert, et standupshow – eller en teateropplevelse på nett. 41 prosent av dem som benyttet seg av digitale kulturopplevelser betalte for det.
– På få uker har vi fått et stort digitalt publikum som også er villig til å betale for digitale kulturopplevelser. Potensialet for digital kultur er stort, men tilbud og etterspørsel vil avgjøre hvor stort dette markedet vil bli, sier seniorrådgiver Nora Clausen i Opinion AS.
Hun tror koronasituasjonen kan endre noe på våre kulturvaner – også på lang sikt.
Undersøkelsen viser at kvinner deltar litt mer på kulturelle opplevelser på digitale plattformer: 34 mot 30 prosent.
De som er mest sultne på kultur på nett er i alderen 40 til 50 år, hvor fire av ti deltok på digitale kulturopplevelser den siste måneden.
Midt-Norge skårer høyest i landet: Her har nesten annenhver person deltatt på en digital kulturopplevelse den siste måneden, noe som er nesten dobbelt så mange som på Østlandet. (NTB)
-
MAGASINET1 måned siden
PRO AV MAGASINET 2-2025 (+)
-
DRIFT3 måneder siden
Mistet lokal kjempekontrakt til CT – må permittere halve staben (+)
-
MAGASINET2 måneder siden
PRO AV MAGASINET 1-2025 (+)
-
LLB 20253 måneder siden
LLB 2025: Noen overraskelser i sikte (+)
-
PRO AV-PRISEN2 måneder siden
PRO AV-PRISEN 2024 – STEM HER!
-
LLB 20254 uker siden
Nå gjør Bose Professional noe de aldri før har gjort i Norge (+)
-
LLB 20253 måneder siden
Immersiv lydgjengivelse for teatre i fokus på LLB-messen
-
LLB 20254 uker siden
Overrasket alle på LLB med fusjon og nytt navn (+)