Se oss i sosialt media

AV UTLEIE

Meyer Sound leverte lyd til Roskilde for andre år på rad

Avatar photo

Publisert

den

Det amerikanske lydfirmaet har en femårsavtale med Roskilde-festivalen.

I en større artikkel hos PSW fremgår det at Meyer Sound i 2019 var med som lydleverandør for andre år på rad.
Årets festival gikk av stabelen 29. juni til 7. juli 2019, og var den 49-ende i rekken.
Meyer Sound påpeker i artikkelen at avtalen med Roskilde dreier seg om et kontinuerlig research- og utdanningsarbeid, hvor selve festivalen både er en showcase for ny teknologi og et «levende laboratorium».
http://scenemagasinet.no/roskilde-festivalen-fyller-50-ar-i-2020-men-2019-utgaven-den-siste-store/

Fra Roskilde-festivalen 2019. Foto: Ralph Larmann.


Roskilde Festival er en musikkfestival som arrangeres hvert år utenfor byen Roskilde på Sjælland i Danmark. Festivalen ble grunnlagt i 1971 av gymnasiastene Mogens Sandfær og Jesper Switzer Møller og promotør Carl Fischer. I 1972 tok stiftelsen Roskilde Foundation over driften og har drevet den siden.
Festivalen er den største i Norden og en av de største i Europa. 
Sceneområdet i 2019 var på 2.500.000 m², som tilsvarer 350 fotballbaner. Det er med andre ord store områder som skal ha sin dedikerte lydsone, og mye potensielt støy som må kontrolleres.
Under 2019-festivalen var dette hovedartistene: Cardi B, Bob Dylan, Travis Scott, Janelle Monáe, Robert Plant, Wu-Tang Clan, Robyn og MØ.
«Dette er en festival med hjerte. De bryr seg virkelig hvordan det føles for alle og de er villige til å gjøre ting annerledes enn alle andre, og for oss er dette veldig, veldig spennende,» uttaler Helen Meyer, executive vice president i Meyer Sound.
Under Roskilde 2019 var det nærmere 1.000 Meyer Sound-høyttalere i bruk, levert av Bright Group.

Fra Roskilde-festivalen 2019. Foto: Ralph Larmann.


LEO Family-systemene var de dominerende.
LEO-familien inkluderer PA-ene LINA, LEOPARD, LEO og LYON arrays, og 750-LFC, 900-LFC og 1100-LFC low-frequency kontrollelementer. Flere point source høyttalere var også i bruk, herunder UPA-1P og nyheten ULTRA-X40, mens MJF-210s var scenemonitorer. Det ble også satt opp subwoofer arrays på Orange-scenen, og det ble gjort endringer på Gloria-scenen. Målet var å reduserere lydnivået på scenen, og det ble oppnådd, med en reduksjon rundt 17 dB.
John Meyer, administrerende direktør i Meyer Sound, forklarer i den sponsede artikkelen at man ville vise at man kunne holde den samme type lyd på en lang rekke scener, selv med ulikt oppsett. «Hva vi forsøker å vise her er at lydsystemet skal være transparent og at man ikke trenger å spille så høyt hele tiden,» sier Meyer.

John Meyer (t.v.) og Helen Meyer (t.h.) med Signe Lopdrup, daglig leder i Roskilde-festivalen (i midten). Foto: Nalle Magnusson.


http://scenemagasinet.no/roskilde-med-flere-norske-artister-pa-2019-festivalen/
 

John Berge er fra Kristiansund og har drevet med musikk siden tenårene. Han har bakgrunn fra medier som Tidens Krav, NTB, Dagsavisen, Dagbladet, Aftenposten, NRK, med flere. Du kan kontakte ham på telefon 975 99 007 eller e-post her.

Annonse

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vi sender ut nyhetsbrev omtrent to ganger i måneden.

november 2022
M T O T F L S
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930  

Facebook

populær