AV UTLEIE
Meyer Sound leverte lyd til Roskilde for andre år på rad

Det amerikanske lydfirmaet har en femårsavtale med Roskilde-festivalen.
I en større artikkel hos PSW fremgår det at Meyer Sound i 2019 var med som lydleverandør for andre år på rad.
Årets festival gikk av stabelen 29. juni til 7. juli 2019, og var den 49-ende i rekken.
Meyer Sound påpeker i artikkelen at avtalen med Roskilde dreier seg om et kontinuerlig research- og utdanningsarbeid, hvor selve festivalen både er en showcase for ny teknologi og et «levende laboratorium».
http://scenemagasinet.no/roskilde-festivalen-fyller-50-ar-i-2020-men-2019-utgaven-den-siste-store/

Fra Roskilde-festivalen 2019. Foto: Ralph Larmann.
Roskilde Festival er en musikkfestival som arrangeres hvert år utenfor byen Roskilde på Sjælland i Danmark. Festivalen ble grunnlagt i 1971 av gymnasiastene Mogens Sandfær og Jesper Switzer Møller og promotør Carl Fischer. I 1972 tok stiftelsen Roskilde Foundation over driften og har drevet den siden.
Festivalen er den største i Norden og en av de største i Europa.
Sceneområdet i 2019 var på 2.500.000 m², som tilsvarer 350 fotballbaner. Det er med andre ord store områder som skal ha sin dedikerte lydsone, og mye potensielt støy som må kontrolleres.
Under 2019-festivalen var dette hovedartistene: Cardi B, Bob Dylan, Travis Scott, Janelle Monáe, Robert Plant, Wu-Tang Clan, Robyn og MØ.
«Dette er en festival med hjerte. De bryr seg virkelig hvordan det føles for alle og de er villige til å gjøre ting annerledes enn alle andre, og for oss er dette veldig, veldig spennende,» uttaler Helen Meyer, executive vice president i Meyer Sound.
Under Roskilde 2019 var det nærmere 1.000 Meyer Sound-høyttalere i bruk, levert av Bright Group.

Fra Roskilde-festivalen 2019. Foto: Ralph Larmann.
LEO Family-systemene var de dominerende.
LEO-familien inkluderer PA-ene LINA, LEOPARD, LEO og LYON arrays, og 750-LFC, 900-LFC og 1100-LFC low-frequency kontrollelementer. Flere point source høyttalere var også i bruk, herunder UPA-1P og nyheten ULTRA-X40, mens MJF-210s var scenemonitorer. Det ble også satt opp subwoofer arrays på Orange-scenen, og det ble gjort endringer på Gloria-scenen. Målet var å reduserere lydnivået på scenen, og det ble oppnådd, med en reduksjon rundt 17 dB.
John Meyer, administrerende direktør i Meyer Sound, forklarer i den sponsede artikkelen at man ville vise at man kunne holde den samme type lyd på en lang rekke scener, selv med ulikt oppsett. «Hva vi forsøker å vise her er at lydsystemet skal være transparent og at man ikke trenger å spille så høyt hele tiden,» sier Meyer.

John Meyer (t.v.) og Helen Meyer (t.h.) med Signe Lopdrup, daglig leder i Roskilde-festivalen (i midten). Foto: Nalle Magnusson.
http://scenemagasinet.no/roskilde-med-flere-norske-artister-pa-2019-festivalen/
-
MUSIKKINSTRUMENTER (MI)4 måneder siden
Lyden av 80-tallet fyller 50 år
-
MUSIKKINSTRUMENTER (MI)4 måneder siden
Ingenting slår følelsen av vellyd, mener gjengen hos 4Sound Gjøvik (+)
-
DISTRIBUTØR3 måneder siden
(+) Derfor mistet CT distribusjonsavtalen med MA Lighting
-
NYTT UTSTYR3 måneder siden
Elektronisk styrt line-array fra EAW
-
NYTT UTSTYR3 måneder siden
Crest Audio er tilbake
-
AV-FIRMA2 uker siden
Nå er navn og varer fra Atendi solgt – dette er planene til LTB (+)
-
SCENEBESØK2 måneder siden
(+) Dette gjorde at LydRommet fikk tilslaget på ny PA hos Nes kulturhus
-
NYTT OM NAVN3 måneder siden
(+) «De har vist hele veien at dette er et system som man kan stole på»