BEDRIFTSBESØK

«Nå er det ryddet for de neste 20 årene!»

Lydtekniker Petter Sæterøy (t.v.) og teknisk sjef Toro Heiskala (nr. tre fra venstre) ved Drammen Scener på spillestedet Union Scene, med besøk fra leverandøren Arva Lydsystemer ved Paul Ivar Skjærvold (nr. to fra venstre) og Rasmus Eide (til høyre.)

Tid har det vært nok av under koronaperiodene hos landets kulturhus og scener. Da vi stakk innom Union Scene i Drammen var teknikerne i gang med loddebolten. Mens den splitternye PA-en fra d&b audiotechnik hadde vært svært lite i drift frem til da.

– Vi kjørte noen konserter høsten 2020, men så ble det tyst, sier teknisk sjef Tor Egil Heiskala, bedre kjent som Toro Heiskala.

ANNONSE FRA BOSE:

– Det var deilig å kunne gjøre det man pleier å drive med en periode, sier lydtekniker Petter Sæterøy.

Drammen Scener-gjengen forteller at både artistene og publikum som kom på konsertene følte seg trygge. Konsertstedet hadde superstrenge rutiner.

– Det føltes forsvarlig og vi hadde troen på at vi kunne fortsette å holde åpent og arrangere konserter med maksimum 200 besøkende.

Men så ble det mer nedstenginger den 10. november 2020, sier Sæterøy.

Petter Sæterøy og kollegaen lystekniker Tommy Aschim har likevel sitt å holde på med i perioden frem til sommeren 2021.

De har gått gjennom skuffer, skap og hyller. All infrastuktur til lyd og lys er oppgradert og på stell så nå er ting i skjønneste orden.

– Det var et stort etterslep på vedlikehold, og nå har vi hatt tid til å gjøre noe med dette. Ting vi aldri fikk satt av tid til å få gjort ellers. Jeg tror det nå er ryddet og fikset for de neste 20 årene, sier Tommy og ler.

– Er dere flinke reperatører?

– Petter er flink, sier Tommy.

 

Reparere, mekanisere … Lydtekniker Petter Sæterøy (t.h.) lodder i vei, mens lystekniker Tommy Aschim (t.v.) ser på for å lære.


– Hvordan har det vært for dere to?

– Vi har tryggheten, vi vet vi har jobb, men det er mange kolleger av oss uten fast jobb som har strevd. Vi føler med de.

Men det skal bli lyd og lys igjen fra scenerommet hos Union Scene, slik at publikum kan få gode, sosiale opplevelser med musikk.

Og det fra et nytt PA-anlegg fra d&b audiotechnik, som Arva Lydsystemer fikk gleden av å levere sammen med nytt monitorsystem.

Dette skjedde etter en lang testperiode, etterfulgt av en anbudsrunde i konkurranse med ni andre lydfirma. En totalkontrakt verdt nærmere 1,9 millioner kroner.

– Det fine med Union Scene er at stedet har en posisjon i Stor-Oslo som et viktig spillested, ved siden av Rockefeller og Sentrum scene, poengterer daglig leder Rasmus Eide hos Arva Lydsystemer.

Drammenseren er på alle måter på hjemmebane.

I 25 år drev han Drammen Lyd AS, som I 2018 ble en del av Arva Lydsystemer etter at det svenske firmaet også kjøpte opp Lyd-Systemer AS i Oslo.

– Her er det plass til like mange som på Rockefeller, sier Rasmus og peker opp på det store galleriet.

– Og så har vi bedre lyd, bedre lys og bedre teknikere, gappskrater Toro.

Det var en svært grundig prosess bak PA-valget. Fra sommeren 2019 ble tolv lydfirma invitert til å sette opp PA-en i scenerommet, for praktisk bruk gjennom flere uker.

Det var ikke så jævlig populært at leverandørene måtte sette av en PA her, for en periode, medgir den tekniske sjefen.

– Det hører til sjeldenhetene at et spillested går såpass drastisk til verks for å velge ny PA. Hvorfor gjorde dere det slik, Toro?

– Vi fikk også støtte fra Musikkutstyrs-ordningen, og siden det er statlige midler burde i alle fall de som hadde anlegg som kunne levere godt hos oss få sjansen til å vise hva som passer best i lokalet. Det var en vanvittig stor fordel for oss å få testet det ut.

– Et par av de store valgte å takke nei grunnet egne kostnader rundt dette. Men slik vi ser det ville det vært også en like stor utgift om de bare kom her for en dags demo og det ville være likt for alle.

– Hvordan var det i praksis?

For oss var det en god erfaring. Vi fikk ha hver og en av PA-ene her i en såpass lang periode at de alle fikk prøvd seg med ulike arrangement. Her fikk vi oss flere overraskelser. Blant annet var det store, kjente merkenavn som hadde høyttalere som ikke egnet seg for vårt lokale, mens andre mer ukjente merker slett ikke låt så verst.

Rasmus Eide og hans kollega, Paul Ivar Skjærvold, skryter av den norske proff-lydbransjen.

– Det er en fordel for det norske markedet at det er mange aktører og merker representert. Det er mange seriøse, flinke folk, som gir bra konkurranse og mange god installasjoner, sier Arva Lydsystemer-duoen.

– Man gjør alltid så godt man kan, og det er ekstra moro å vinne en anbudskonkurranse etter at det er gjort en så grundig uttesting.

Den nå pensjonerte PA-en er en d&b audiotechnik C4 fra 2005. Denne skal nå selges på bruktmarkedet.

– Nå gleder vi oss bare til å få holdt konserter igjen! sier Toro.

Dette kjøpte Union Scene

d&b audiotechnik:
Topper: 8 x V-Serie Top pr.side
Subber: 8 x V-GSUB (valgbar Subarray eller L-R konfigurasjon)
FrontFill: 4 x Y7P Top
Delay: 1 x Y7P Top, 3 x T10 PS Top
Monitor: 10 x M4 Monitor
Forsterkere: 30D og 40D

 

Flere d&b audiotechnik-leveranser

Arva Lydsystemer har solgt flere PA-er det siste året, blant annet til Ål kulturhus, Fagernes kulturhus, kulturhuset Meieriet Frekhaug i Meland kommune, Nationaltheatrets midlertige scene, kulturhuset Kanonhallen og Black Box teater i Oslo.

 

 

Artikkelen sto opprinnelig på trykk i PRO AV MAGASINET nr. 2-2021.

LES PRO AV DIGITALT HER (krever abonnement)

BESTILL ABONNEMENT HER!

ANNONSE
ANNONSE

Du vil kanskje også like