BEDRIFTSBESØK

Nytt norsk høyttalermerke ønsker å ta markedet med storm

Torkel Mellingen (t.v.) og Rune Skramstad demonstrerte NNNN under by:LARM 2020.

– Vi skal gjøre med lyd det LED gjorde med lys: revolusjonere med opplevelse og effektivitet, sier gründerne bak NNNN.

Ingenting å si på selvtilliten til gjengen i det norske PA-høyttalermerket NNNN.

ANNONSE FRA BOSE:

Siden selskapets dannelse tilbake i 2016 har teamet i det stille utviklet deres konsert- og studiohøyttalere – godt forankret i stolt, norsk og kompromissløs audiotradisjon, og skandinavisk design.

– Hva er så spesielt med NNNNs produkter?

– Vi tenker helt nytt når vi utvikler neste generasjons profesjonell audio, sier trioen Torkel Mellingen, Rune Skramstad og Aasmund Gjestrud.

Selv mener de at de lager høyttalere som er mye mer effektive og praktiske enn dagens løsninger, og det medfører flere fordeler:

– Dette gjør at vi kan erstatte mange høyttalere med langt færre i et enklere oppsett. Dette løser problemene for arrangører og artister i det skiftet bransjen opplever nå fra innspilling til live musikk, sier Torkel Mellingen, selskapets daglige lede.

– Artister ønsker enklere løsninger med høyere kvalitet på en billigere og mer bærekraftig måte. Arrangørene trenger bedre marginer. Vår løsning vil endre alt for enhver arrangør, musiker og lytter, legger selskapets tekniske sjef, Rune Skramstad til.

Skramstad og Mellingen utgjør halvparten av gründerne bak NNNN. De øvrige er Lars Johan S. Hereid og VP engineering Lars Eirik Mobæk.

Selv om det ikke er så lenge siden de slapp deres første produktlinjer på markedet, snakker vi tung og lang bransjeerfaring for utviklingsteamet.

På CV-en finner vi nemlig velrenommerte navn som TANDBERG, Cisco og Acano. I løpet av de siste 20 årene har de fire vært med å bygge opp flere norske selskaper fra start-ups til globalt ledende aktører. Akustikk og industridesign har vært noe av det som satte disse selskapene i den verdensledende posisjonen de etter hvert fikk.

Rune Skramstad startet med å bygge sine egne høyttalere som tiåring. 30 år senere er drømmen om eget merke endelig en realitet. En av tingene Rune vil utfordre er etablerte «sannheter» om at man trenger enorme PA-anlegg. – Enhver bransje bør være klar for noe nytt. Må det virkelig være så mye utstyr, kan det gjøres smartere og bedre? Det er mitt utgangspunkt, sier Rune.

– Derfor håper vi at det vi har lært gjennom prøving og feiling i små og store selskaper, vil hjelpe oss å ta kloke valg når vi nå bygger NNNN. Vi har enorm fokus på den organisasjonskultur vi lærte i TANDBERG. Den er blitt vårt DNA. Vi håper og tror at vi kan gjøre en forskjell, sier Skramstad.

– Hvordan startet lyd-eventyret NNNN?

– Vi kom sammen da vi spesialdesignet akustiske løsninger med elementer fra norske SEAS for egne hjem, og oppdaget at dette var noe vi kunne gjøre mye bedre og billigere enn andre. Det var starten på en drøm om å starte eget selskap. Vi bestemte oss også for å samarbeide tett med flere norske underleverandører slik at vi kunne vi skape et «made in Norway-produkt», sier Mellingen.

Kompetanse består av patentert akustisk design drevet fram av Skramstad i firmaet Paragon Arrays. I tillegg kommer red-dot prisvinnende industridesign signert Mellingen, som tidligere var VP Design i Cisco der han ledet et globalt team fra Silicon Valley. På toppen av dette viser de til unik kompetanse innen elektronikk- og forretningsutvikling.

– Drømmen er å gjøre noe ingen har klart tidligere. Målet er å skape en løsning for hva en magisk og bærekraftig lydopplevelse kan være. For å få til dette har vi håndplukket et unikt knippe mennesker, sier Mellingen.

Fra venstre: TURAGE Series :: Turage 60, GRAFT Series :: Graft 40 og DEVOR Series :: Devor 16 / Devor 23.

 

Når det gjelder internasjonal eksponering hjelper nok mye at de samarbeider tett med teknologipartnere som italienske Powersoft og britiske Celestion.

– Vi har etablert en produksjonspartner i USA med et ganske unikt nettverk inn til studio- og audioindustrien generelt som kan åpne dører for oss der, sier Auseth.

De er imidlertid tydelige på at det først og fremst er Norge som gjelder, og er i full gang med å etablere et nettverk i hjemlandet. Blant grepene er daglige demonstrasjoner av «varene» i deres lokale i Drammen. Dessuten åpner de dørene for alle som ønsker å møte dem samt å høre på hva de har laget, men i disse korona-tider, og med tre av gründerne i karantene er det vanskelig å si når dette kan gjenopptas.

Virus-herjinger til tross, det er ingen som påstår at det er lett å få et fotfeste i markedet, for det er liten tvil om at kampen om PA-høyttaler-kundene er hard. Globalt omsetter markedet omkring 2,3 milliarder amerikanske dollar årlig. De ledende aktørene omsetter for rundt 200 millioner dollar hver. – Ingen gjør det vi gjør på den måten vi gjør det, hevder Skramstad.

– Våre løsninger er patentert slik at ingen kan kopiere oss med det første. Det vi adresserer er ikke bare nye løsninger, men også ny design, sier Skramstad.

– Hvorfor bør man velge NNNN?

– Vi er et norsk produkt fundamentert i å skape bærekraftige løsninger. Vår verdi ligger i å bygge et brand, et produkt, en løsning som er skreddersydd for artisten og produsent fra komposisjon, til opptak i studio, til konsert. Vi vil bygge et brand man har tillit til, forankret i ekstrem lydkvalitet, enkelhet, trygghet og bærekraft, sier Mellingen.

 

Fakta om NNNN

NNNN mener de har revolusjonerende produkter i forhold til dagens tradisjonelle line-arrays og subwoofere. NNNN hevder at to-tre av deres Graft 40-høyttalere kan erstatte så mange som 24 line array-moduler og at Devor-subwooferen deres kan erstatte en typisk set-up av opp til 16 tradisjonelle subwoofere. NNNN hevder at deres system har bare en brøkdel av støyen som tradisjonelle konserthøyttalere har, som ifølge dem gir en «tidligere uhørt musikalitet helt ned til de laveste frekvensene». 

NNNN sier at alt utstyret kan kobles til ordinære kontakter, at alt får plass i en varebil fremfor store trailere og alt med «bedre lyd». De satser både på konsert- og studiohøyttalere.

Hvis du lurer på hva selskapets navn betyr: 

NNNN er en visuell gjengivelse av en lydbølge.

Nettside: nnnn.no

Artikkelen sto opprinnelig på trykk i PRO AV MAGASINET nr. 1-2021.

LES PRO AV DIGITALT HER (krever abonnement)

BESTILL ABONNEMENT HER!

ANNONSE
ANNONSE

Du vil kanskje også like