LEVERANDØR
Scandec skilter med 650 års erfaring
KOLBOTN: Scandec Systemer AS har gått en lang vei siden starten i 1984, og er nå en av landets største lyd og bilde-distributører. – Hovedfokuset vårt er å gi merverdi, og ikke bare være en «boks-pusher», sier Kjell Haukelidsæter, salgs-og markedsdirektør.
80-tallets Scandec, som står for Scandinavian Environmental Control, er noe helt annet enn det firmaet som i dag preger det norske markedet med sine mange agenturer, serviceavdeling og lagerlokaler på Trollåsen på Kolbotn i Oppegård.
En av grunnleggerne, Håkon Ola Rønning, jobber fortsatt i selskapet og det samme gjør produktsjef Håkon Bjartveit, som var den første ansatt i 1985.
– Vi er veldig heldige som får jobbe med det vi brenner for, slår Frode Øygard, salgssjef Pro Audio, fast.
– Man er entusiast på fag, og ja – selger, men fotfeste er det vi brenner for. Vi må ha det for å lykkes, og det er utfordrende å finne folk som har begge egenskapene. Musikk er drivkraften for mange av de ansatte, eller man har ingeniør- eller elektrobakgrunn. Vi summerte nylig opp hvor mange års erfaring de ansatte hadde – og kom frem til 650 år.
Scandec har pr. september 2018 32 ansatte, og i løpet av høsten skal det ansettes flere selgere og flere på teknisk avdeling. Det er ikke et firma med stor gjennomtrekk. De fleste blir værende, og grunnen til det er enkel sier alle de Scenemagasinet treffer på:
Et godt arbeidsmiljø, spennende produkter og flotte kunder.
Scandec Systemer har agentur på en rekke anerkjente merker i profflyd-markedet, blant annet DiGiCo, L-Acoustics, Dynacord, Electro-Voice og Audio Technica i Norge.
Scandec Systemer fokuserer også på komplette lyd- og bildeløsninger til alle typer bygg. Eksempler på produkter er: Styringssystemer, IPTV, Digital signage, bordbrønner, skjermer med og uten touch, interaktive talvler m.m. Selskapet har også avtale med Panasonic, en enedistribusjonsavtale på proffskjermer og proff-projektorer fra elektronikkgiganten.
– Et veldig spennende agentur og det det bredeste, som egner seg for alle type installasjoner der de trenger bilder. Vi startet våren 2016 med skjermene, og våren 2017 med projektorene. Panasonic har produkter fra 9.000 til en million kroner, forteller Kjell Haukelidsæter.
Scandec var lydfokuserte frem til 2008, og la ned utleieavdelingen i 2002. De siste ti årene er bildeprodukter også vært likestilte.
En av storselgerne innen for aktive skjermer er Promethan. I nedre etasje er det et stort lager med mange 86-tommer klare.
Markedet for «signage»-skjermer er stort. Det kan være resepsjoner, møterom, kjøpesentre, m.v.
– Vi favner bredt, og det er en styrke. Da det var finanskrise sist fikk vi vekst siden det offentlige satte i gang flere prosjekter. Vi ser langt frem, tenker langsiktig og greier å snu oss, mener Haukelidsæter. Å faktisk ha varer på lageret er en konkurransefordel, fremfor å ha fjernlagring nede på kontinentet
– Vi kan sende ut samme dag som bestillingen. Om en elektriker trenger 100 høyttalere til et kjøpesenter i Tromsø så får vi det umiddelbart avgårde, forteller Frode Øygard og Kjell Haukelidsæter.
http://scenemagasinet.no/her-er-scandecs-nye-markedssjef/
FAKTA: Scandec Systemer AS
Nettside: www.scandec.no
Scandec har tre hovedsatsingsområder:
Pro Audio fokuserer på scene- og konsertlyd. De har blant annet levert lyd til Nationaltheatret, John Dee og Sandnes kulturhus.
Audio visuelt fokuserer på komplette lyd- og bildeløsninger for private og offentlige bygg.
Installert lyd har vært flaggskipet til selskapet gjennom 30 år.
http://scenemagasinet.no/pensjonerer-seg-som-72-aring-etter-25-ar-i-scandec/
-
KONKURS4 måneder siden
Opprinnelige krav etter Trippel-M-konkursen: 34 millioner kroner (+)
-
NYTT UTSTYR2 måneder siden
For lite lading ga lys idé (+)
-
AV-FIRMA4 måneder siden
En slik avtale har sceneteknisk bransje aldri hatt før: «Tariffavtale er ikke noe alle synes er kult» (+)
-
ANMELDELSE4 måneder siden
Anmeldelse: Keane fortsatt keene
-
FIRMAPRESENTASJON1 måned siden
– Dette er fiberoptikkens svar på Dissimilis, sier gründeren bak Barnfind
-
BRANSJEORGANISASJON4 måneder siden
Historisk tariffavtale i mål: «Jeg opplever ikke at det er stor motstand mot fagorganisering», sier Creos mann (+)
-
NYTT OM NAVN2 måneder siden
Fra CT til NPRO: «Vi er heldige å ha kunder i så si alle bransjer» (+)
-
NYTT OM NAVN2 måneder siden
Tomas endelig klar for «det gyldne liv» etter 40 år i bransjen (+)