KORONAVIRUSET
Tøffe tider for platebutikk i koronatider: Big Dipper stengte dørene.
Når nettet flommer over av rapporter om at koronaviruset overlever i dagevis på plast, er det ikke lett å drive platebutikk der folk skal bla seg gjennom vinylutgivelser.
Etter å ha vurdert fra time til time mandag, bestemte Big Dipper-sjef Andreas Leine Jakobsen seg tirsdag for å stenge de fysiske dørene til Big Dipper i Oslo «på ubestemt tid».
– Det føles rett og slett ikke riktig å holde åpent, lyder det.
Vinylmekkaet er blitt et samlingssted for musikkinteresserte – og byr vanligvis på flere slippkonserter ukentlig, nå senest med Tommy Tokyo.
– Det vil være tøft å starte opp igjen om vi er nødt for å stenge, medgir Leine.
Nå fortsetter driften av nettbutikken, som nå er i ferd med å øke salget. Dermed håper Leine Jakobsen å slippe permitteringer.
Tøft for de små
For koronapandemien treffer hele musikkmiljøet hardt, også de uavhengige, små platebutikkene. Om én måned skulle deres store fest ha funnet sted – Record Store Day, som feires over hele verden med en rekke spesialutgivelser og godbiter for de musikkinteresserte.
I 2019 sto Record Store Day-uken for et salg på hele 827.000 vinylplater i USA alene. Nå er arrangementet utsatt – til 20. juni. Carrie Colliton, medgrunnlegger av Record Store Day, uttaler til Pitchfork at flyttingen var «den beste blant dårlige muligheter», selv om det er for tidlig å si hva utsettelsen vil innebære økonomisk.
– Det er ganske lett å skjønne at små forretninger som ikke selger forkjølelsesmedisin eller toalettpapir kommer til å bli truffet hardt, sier hun.
Amerikanske platebutikkeiere melder om varierende fysisk salg, avhengig av nyhetsmeldinger i mediene og nærhet til koronautbrudd. Noen melder om 30 prosent salgsnedgang, andre har begynt å si opp folk, mens atter andre opplever normalsalg. En butikk har prøvd seg med hjemlevering av plater.
Virtuelle slippkonserter
Også hos Big Dipper er man klar for Record Store Day 20. juni , og håper som alle andre at dagens situasjon skal være relativt kortvarig. I mellomtiden tyr hele kulturbransjen til nettet, og det merker Oslo-butikken også:
– Vi har opplevd vesentlig flere bestillinger på nett enn normalt. I kommentarfeltet på bestillingsskjemaet vårt kommer folk med oppmuntrende meldinger og beskjeder om å «stå på». Noen av bestillingene oppfatter vi som ren støtte, og det er oppløftende i en mørk periode.
Vi har fått signaler om at vareflyten går som normalt, og nå håper vi folk endrer sine handlevaner, sier Leine Jakobsen til NTB:
– Nå har vi planer om virtuelle konserter i forbindelse med plateslipp. Vi vil være med på å støtte opp om musikerne, som er i en tøff situasjon. (NTB)
-
MESSE3 måneder siden
– De kan ikke eller tør ikke ta tak i det! (+)
-
LLB 20253 måneder siden
Slik har interessen for LLB aldri vært tidligere (+)
-
LEVERANDØR1 måned siden
CT slutter med salg – de ansatte starter eget firma (+)
-
BEDRIFTSBESØK3 måneder siden
Samme visjon i nye lokaler (+)
-
MESSE4 måneder siden
– Hadde med oss masse kjekt! (+)
-
MESSE3 måneder siden
«Hele AV-Norge» gikk mann av huse for å kappkjøre gokart for sjuende år på rad: «Dette har absolutt ønsket effekt!» sier salgssjefen (+)
-
NYTT OM NAVN1 måned siden
Rambøl ga seg i Yamaha: – På tide å finne nye utfordringer (+)
-
NYTT UTSTYR3 måneder siden
Sunnmøringer satser i utlandet (+)