BEDRIFTSBESØK
Audiens vokser rekordraskt

SKEDSMO: Audiens kan doble omsetningen i 2019. Nå stiftes Audiens Group for å kvalitetssikre den rekordraske veksten.
– Audiens fortsetter som før, men skifter navn til Audiens Group, for å organisere selskapene, forklarer gründer Thorbjørn Danbolt. Han startet selskapet sammen med sin kone Tine Johnsgaard og Jan Sune Adolfsson.
I 2018 omsatte Audiens for 27 millioner kroner. Selskapet budsjetterer for hele 50 millioner kroner i 2019 og har allerede 25 millioner kroner på ordreblokken, forteller Danbolt.
– Vi er nå 20 ansatte i selskapet, og vi leter hele tiden etter nye gode medarbeidere innen lyd-, bilde- og sceneteknikk, sier Danbolt videre.

Thorbjørn Danbolt viser frem noe av Avi Nordic-sortimentet.
– Sweetpoint Listening Studios med etter-klangsanlegg, som dere åpnet i november 2018, hvordan er responsen på dette?
– Helt fantastisk. Vi håpte på noen hundre-tusen kroner i omsetning på den korte tiden i fjor, men klart 1,3 millioner kroner. Det viktigste med studioet er egentlig ikke pre-produksjonsutleie, men å jobbe med etter-klangsanlegg på en proffere måte, hvor vi kan forske og teste ut løsninger. Vi er ikke bare opptatt av å kun levere utstyret, men også å dokumentere løsningene vi leverer. Rommet er også ypperlig for våre nye og egenutviklede akustikkinnredninger.
En nyhet i januar 2019 er at Audiens skal levere alle innerveggene til nye Åsane kulturhus i Bergen.
De skal produseres «in house» i AViNordic AS på Skedsmokorset – som ligger i nabolokalene til morselskapet.
– Har dere internasjonale planer?
– På sikt skal vi begynne med salg utenfor Norge, i de nordiske landene. Men først skal vi gjøre møbel- og akustikkproduktene kjent i Norge.
– Er det flere AAS-anlegg på gang?
– Ja, det kommer flere slike etterklangsanlegg fremover som Audiens skal levere. Det er snakk om kulturhus, kulturbygg og auditorier.

Deler av Audiens-teamet (fra venstre): Øverst: Thorbjørn Danbolt (styreleder), Jo Wang (prosjektleder) Bjørn Harald Jensen (produksjonssjef AviNordic), Julie Ulsnes Adolfsson (markedssjef) og Håvard Apeland (Lager og logistikkansvarlig) Nederst: Cathrine Rossbach Heier (Markedsføring Practice Presto), Bjarte Eltvik Thomassen (prosjektleder) og Are Tomter Hansen (daglig leder).
Etter at Thorbjørn Danbolt på nyåret fratrådte som daglig leder går han nå inn i rollen som arbeidende styreleder og konseptutvikler. – Audiens Norge skal være en stor og fagtung aktør og vi er avhengig av å ha et aktivt styre, som kan gjøre gjennomarbeidede valg for strategi og utvikling. Vi skal ha et solid lederteam som tar seg av den daglige driften, forteller Danbolt.
-
ANMELDELSE4 måneder siden
Brit Floyd er bedre enn noensinne
-
UTDANNING4 måneder siden
(+) Nå blir det endelig norsk teknikerutdanning. Denne trioen dro fra Høyanger til Oslo for å lære mer om lyd-, lys- og bildeteknikk-utdanningen som skal starte opp til høsten 2023.
-
ANMELDELSE3 måneder siden
Howard Jones – fra grønnsakshandler til superstjerne. Ga oss en flott musikalsk opplevelse mange tiår etter storhetstiden.
-
MUSIKKINSTRUMENTER (MI)2 måneder siden
Lyden av 80-tallet fyller 50 år
-
MUSIKKINSTRUMENTER (MI)2 måneder siden
Ingenting slår følelsen av vellyd, mener gjengen hos 4Sound Gjøvik (+)
-
DISTRIBUTØR1 måned siden
(+) Derfor mistet CT distribusjonsavtalen med MA Lighting
-
NYTT UTSTYR2 måneder siden
Elektronisk styrt line-array fra EAW
-
NYTT UTSTYR2 måneder siden
Crest Audio er tilbake