Se oss i sosialt media

BEDRIFTSBESØK

Håper på EAW-suksess

Avatar photo

Publisert

den

OSLO: Det amerikanske høyttalermerket EAW (Eastern Acoustic Works) er et nytt agentur for EM Nordic. Selskapet håper å gjøre merket til en suksess også her til lands.

EM Nordic fikk Martin Audio-agenturet i 2001, men dette ble for tre år siden overtatt av Atendi.
EAW har EM Nordic nå fått etter at Arva Lydsystemer-avtalen gikk ut ved årsskiftet 2018/2019.
– Nå har vi et nytt sterkt høyttalermerke å jobbe med, som vil vil jobbe opp til å bli en suksess. Vi regner med det vil ta et par år, men vi har lyst til å gjøre det samme med EAW, som vi klarte med Martin Audio i sin tid, forklarer daglig leder Erik Østby.
Scenemagasinet er på besøk hos svenskeide EM Nordic, som i Norge har kontorer på Ensjø i Oslo, et steinkast unna Helsfyr.
EM Nordic ble startet av svenske Benny Englund i 1962. Pr. 2019 beskriver selskapet seg som en av «Nord-Europas ledende importører for eksklusiv distribusjon av musikkinstrumenter og Pro Audio-produkter.»
EM Nordics partnere består av flere enn 50 internasjonale leverandører/produsenter og ca 1.500 utsalgssteder. Hovedkontor og et 4.500 kvadratmeter stort varelager ligger rett sør for Stockholm, med lokale salgskontor i Danmark, Finland og Norge. Til sammen har selskapet flere enn 50 medarbeidere.
I Norge har EM Nordic vært til stede i 28 år, og har i dag seks heltidsansatte. I 2017 omsatte de for 36 millioner kroner. Firmaet er en ren importør/grossist, og selger varene via forhandlernettet. De har både musikk-instrumenter (MI) og Pro Audio.
Erik Østby anslår at MI står for 60 prosent av omsetningen, mens Pro Audio for 40 prosent. Pro Audio-avdelingen til EM Nordic kalles XL Audio.
Andre viktige varemerker for selskapet er amerikanske QSC, med en lang rekke forsterker- og høyttalerserier – og japanske Denon, med trådløse systemer, studiohøyttalere, miksere og forsterkere.
Innen MI er Marshall gitarforsterkere, Martin-gitarer og Korg keyboards store vare-merker for EM Nordic. Pga. færre butikker innen MI, og mer salg via nettet, dreier også EM Nordic seg mer over mot Pro Audio.
– Vi har alle de samme agenturene i nabo-landene. En fordel med å være nordisk er at vi har en bedre og bredere kompetanse. Vi har mye på lager i Stockholm og leverer raskere enn om vi var et lite norsk firma, forteller Erik Østby.
Alle de norske ansatte er musikere på hobby- eller semiprofesjonelt basis, og entusiasmen er stor. – Nye produkter er alltid veldig spennende, sier EM Nordic-sjefen, som nå ser frem til årets bransjemesser, hvor nyhetene vil florere.
http://scenemagasinet.no/llb-2019-em-nordic-med-fokus-pa-qsc-q-sys/
 

John Berge er fra Kristiansund og har drevet med musikk siden tenårene. Han har bakgrunn fra medier som Tidens Krav, NTB, Dagsavisen, Dagbladet, Aftenposten, NRK, med flere. Du kan kontakte ham på telefon 975 99 007 eller e-post her.

Annonse

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vi sender ut nyhetsbrev omtrent to ganger i måneden.

november 2022
M T O T F L S
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930  

Facebook

populær