SCENEBESØK
En scene som rommer mangt

OSLO: – Jeg er veldig stolt av hva vi får til, med bare to årsverk, sier Erik Aldner (32), daglig leder ved Rommen Scene som ligger på Stovner øverst i Groruddalen i hovedstaden.
Rommen Scene driftes av Bydel Stovner, og har blitt det siden 2010 da scenen stod klar. Det er unikt at en bydel drifter en slik scene. Rommen skole og kultursenter er det formelle navnet. Scenen er en integrert del av skolen, men styrer sitt eget driftsliv.
Fordelen er selvsagt at her kan også elevene få glede av salen i undervisnings- og underholdningsøyemed. Rommen Scene var tidlig ute, med det som nå er en trend hos mange norske kommuner, forteller kilder i bransjen. Nemlig at ved skoleutvidelser eller nybygg så bygges den en profesjonell scene i tilknytning til skolene.
Utfordringen for stedet er at de har et høyt nivå på teknisk utstyr, men at det samtidig skal være veldig brukervennlig.
Lokasjonen er også unik. 25 minutter fra Oslo sentrum – og mange av landets største scener – ligger altså en av de største scenene i landet i en innvandrertett bydel. Det bor ca. 130.000 mennesker i den mye omtale Groruddalen. Mens vi er på besøk treffer vi på en gruppe ungdommer som planlegger en elevkveld, sittende på gulvet.
– Dette er en veldig gøy og variert jobb, hvor jeg lærer noe nytt hele tiden, sier Erik Aldner, som opprinnelig er fra bygda Suldal.
Erik Aldner tar også for seg oppgaver innen økonomi, markedsføring og diverse tekniske ting. Allsidighet er nøkkelen.
Scenen og salen brukes mye til pre-produksjoner, f.eks for Riksteatret som nylig var der med «Kollaps i kullissene». Odd Nordstoga er blant de mange artistene som har forberedt sine turneer på Rommen scene.
Og i 2019 er det et fast samarbeid med Det Norske Teatret, som skal spille hele 50 forestillinger på Rommen Scene i løpet av året. Det var premiere på «Blokk til Blokk» den 23. januar, og til sommeren – 12. juni – er det urpremiere på det nye teaterstykket «Tante Ulrikkes vei» basert på boken med sammen navn. Lokalkjente vil vite at deenne gateadressen faktisk er navnet til en gate i bydel Stovner i Oslo.
– Det er nytt at vi har forestillinger som skal gå over så langt tid, forteller den daglige lederen.
– Det er veldig tett konkurranse i sentrum, med masse å velge mellom av underholdning, så vi vi skape noe for de som bor her. Det er også mange gode lokale initiativ, med egne konserter, danseforestillinger, teater og filmklubb, sier Erik og serverer Scenemagasinets utsendte en smakfull lokalt laget eplemost.

Muralitharan Muthulingam, teknisk sjef og Erik Aldner, daglig leder ved Rommen Scene.
Rommen scene har flere unike ting, blant annet en «grid» i taket – en netting man kan gå på for å justere lys og oppheng. Noe slikt er det ikke mange scener som har i Norge. Lokalet har også Vivace etterklangsanlegg, slik at rommet kan tilpasses hva det måtte være av musikk og tale. PA-en domineres av L’Acoustics, og de har et Yamaha flygel.

«Griden» i taket er en annen unik ting med Rommen Scene.
– Vivace-anlegget er vi veldig fornøyd med. Det hjelper veldig på taletydeligheten med litt klang, sier Aldner, som er kulturentusiast på sin hals.
– Jeg tror kultur bygger samfunnet, og vi er med på å gjøre Groruddalen til et attraktivt sted å bo med tanke på livskvalitet.
Han sier at «Groruddalen er et viktig sted på landsbasis, og at det er viktig å ha et kulturtilbud.».
– Hvorfor?
– Fordi alle trenger kultur, svarer Rommen Scene-sjefen.
– Og hvorfor er Groruddalen et viktig sted?
– Groruddalen har et rykte som ikke stemmer. Dette er Norges smeltedigel, med mange ulike nasjonaliteter og kulturrutrykk. Vår oppgave på Rommen Scene er blant annet å være en arena og samarbeidspartner for alle disse ulike kulturuttrykkene. For eksempel gjennom uteleie og samarbeid med frivilligheten, sier Erik Aldner.
– Hvorfor trives du med jobben din?
– Alt er morsomt med jobben. Man må ha oversikt på alt, ingen andre tar seg av det. Heldigvis har jeg to flinke medarbeidere – Neha Håbu-Naveen og Muralitharan Muthulingam.
-
FIRMAPRESENTASJON3 uker siden
Ringen er sluttet for Børre (+)
-
NYTT OM NAVN3 dager siden
Sier farvel til lydbransjen: «Det er vemodig, som en skilsmisse, hvor man vet det er riktig, men samtidig er lei seg.»
-
NYTT OM NAVN3 dager siden
Stagelab er historie for trioen som drev det
-
FIRMAPRESENTASJON4 måneder siden
Pøbelen med det store hjertet for gode bilder (+)
-
UTDANNING3 måneder siden
Gleder seg til å lære opp en ny generasjon av scenetekniske eksperter (+)
-
ARRANGEMENT2 måneder siden
GIGANTLØFTET I OSLO SPEKTRUM (+)
-
FIRMAPRESENTASJON3 måneder siden
Trioen bak «Samla» regner med at 200 personer skal jobbe i lokalene (+)
-
BEDRIFTSBESØK2 måneder siden
Stadig nye scenerekorder for MTI (+)
SCENEBESØK
En scene som rommer mangt

OSLO: – Jeg er veldig stolt av hva vi får til, med bare to årsverk, sier Erik Aldner (32), daglig leder ved Rommen Scene som ligger på Stovner øverst i Groruddalen i hovedstaden.
Rommen Scene driftes av Bydel Stovner, og har blitt det siden 2010 da scenen stod klar. Det er unikt at en bydel drifter en slik scene. Rommen skole og kultursenter er det formelle navnet. Scenen er en integrert del av skolen, men styrer sitt eget driftsliv.
Fordelen er selvsagt at her kan også elevene få glede av salen i undervisnings- og underholdningsøyemed. Rommen Scene var tidlig ute, med det som nå er en trend hos mange norske kommuner, forteller kilder i bransjen. Nemlig at ved skoleutvidelser eller nybygg så bygges den en profesjonell scene i tilknytning til skolene.
Utfordringen for stedet er at de har et høyt nivå på teknisk utstyr, men at det samtidig skal være veldig brukervennlig.
Lokasjonen er også unik. 25 minutter fra Oslo sentrum – og mange av landets største scener – ligger altså en av de største scenene i landet i en innvandrertett bydel. Det bor ca. 130.000 mennesker i den mye omtale Groruddalen. Mens vi er på besøk treffer vi på en gruppe ungdommer som planlegger en elevkveld, sittende på gulvet.
– Dette er en veldig gøy og variert jobb, hvor jeg lærer noe nytt hele tiden, sier Erik Aldner, som opprinnelig er fra bygda Suldal.
Erik Aldner tar også for seg oppgaver innen økonomi, markedsføring og diverse tekniske ting. Allsidighet er nøkkelen.
Scenen og salen brukes mye til pre-produksjoner, f.eks for Riksteatret som nylig var der med «Kollaps i kullissene». Odd Nordstoga er blant de mange artistene som har forberedt sine turneer på Rommen scene.
Og i 2019 er det et fast samarbeid med Det Norske Teatret, som skal spille hele 50 forestillinger på Rommen Scene i løpet av året. Det var premiere på «Blokk til Blokk» den 23. januar, og til sommeren – 12. juni – er det urpremiere på det nye teaterstykket «Tante Ulrikkes vei» basert på boken med sammen navn. Lokalkjente vil vite at deenne gateadressen faktisk er navnet til en gate i bydel Stovner i Oslo.
– Det er nytt at vi har forestillinger som skal gå over så langt tid, forteller den daglige lederen.
– Det er veldig tett konkurranse i sentrum, med masse å velge mellom av underholdning, så vi vi skape noe for de som bor her. Det er også mange gode lokale initiativ, med egne konserter, danseforestillinger, teater og filmklubb, sier Erik og serverer Scenemagasinets utsendte en smakfull lokalt laget eplemost.

Muralitharan Muthulingam, teknisk sjef og Erik Aldner, daglig leder ved Rommen Scene.
Rommen scene har flere unike ting, blant annet en «grid» i taket – en netting man kan gå på for å justere lys og oppheng. Noe slikt er det ikke mange scener som har i Norge. Lokalet har også Vivace etterklangsanlegg, slik at rommet kan tilpasses hva det måtte være av musikk og tale. PA-en domineres av L’Acoustics, og de har et Yamaha flygel.

«Griden» i taket er en annen unik ting med Rommen Scene.
– Vivace-anlegget er vi veldig fornøyd med. Det hjelper veldig på taletydeligheten med litt klang, sier Aldner, som er kulturentusiast på sin hals.
– Jeg tror kultur bygger samfunnet, og vi er med på å gjøre Groruddalen til et attraktivt sted å bo med tanke på livskvalitet.
Han sier at «Groruddalen er et viktig sted på landsbasis, og at det er viktig å ha et kulturtilbud.».
– Hvorfor?
– Fordi alle trenger kultur, svarer Rommen Scene-sjefen.
– Og hvorfor er Groruddalen et viktig sted?
– Groruddalen har et rykte som ikke stemmer. Dette er Norges smeltedigel, med mange ulike nasjonaliteter og kulturrutrykk. Vår oppgave på Rommen Scene er blant annet å være en arena og samarbeidspartner for alle disse ulike kulturuttrykkene. For eksempel gjennom uteleie og samarbeid med frivilligheten, sier Erik Aldner.
– Hvorfor trives du med jobben din?
– Alt er morsomt med jobben. Man må ha oversikt på alt, ingen andre tar seg av det. Heldigvis har jeg to flinke medarbeidere – Neha Håbu-Naveen og Muralitharan Muthulingam.
-
FIRMAPRESENTASJON3 uker siden
Ringen er sluttet for Børre (+)
-
NYTT OM NAVN3 dager siden
Sier farvel til lydbransjen: «Det er vemodig, som en skilsmisse, hvor man vet det er riktig, men samtidig er lei seg.»
-
NYTT OM NAVN3 dager siden
Stagelab er historie for trioen som drev det
-
FIRMAPRESENTASJON4 måneder siden
Pøbelen med det store hjertet for gode bilder (+)
-
UTDANNING3 måneder siden
Gleder seg til å lære opp en ny generasjon av scenetekniske eksperter (+)
-
ARRANGEMENT2 måneder siden
GIGANTLØFTET I OSLO SPEKTRUM (+)
-
FIRMAPRESENTASJON3 måneder siden
Trioen bak «Samla» regner med at 200 personer skal jobbe i lokalene (+)
-
BEDRIFTSBESØK2 måneder siden
Stadig nye scenerekorder for MTI (+)