Se oss i sosialt media

NYTT OM NAVN

Guttedrømmen til Morten Bakke ble til 100-millioners bedrift

Avatar photo

Publisert

den

Det startet på gutterommet, i garasjen og i Grefsen menighets ungdomsklubb.

Nå er Morten Bakke (36) forretningsutvikler for Bary. Med årene har det blitt to fusjoner og flere oppkjøp av andre firma.
Det begynte virkelig å bli gromlyd etter fusjonen mellom d’light og Lydpartner i 2013. Morten hadde fått en god tone med Sigbjørn og Marius Ryen, som drev Lydpartner, og Bary AS ble et faktum.
Og nylig skjedde enda en fusjon. Les mer om den her:
http://scenemagasinet.no/bary-na-med-alle-fargespekter/
De siste årene er Bary navnet på manges lepper blant de som vurderer å få hjelp til å avvikle kompliserte turnéer og arrangementer av ulike slag.
– Jeg holder på med dette fordi det er jævlig gøy. Jeg startet med discokule på gutterommet sammen tre kamerater. Da vi ble eldre, ville de andre guttene satse på fotball. Jeg skjønte jeg ikke hadde like mye å gjøre på den fotballbanen som dem, så jeg gikk all-in med det utstyret vi hadde opparbeidet oss i garasjen. Å avvikle lyd for 10.000 mennesker på en festival i solskinn med øl, god stemning, latter og glede, gir meg et kick.
– «Den beste glede er å gjøre andre glad», sa fattern, og da er jeg i rett bransje, forteller Morten Bakke.

Morten Bakke var engasjert i Grefsen meninghets ungdomsklubb i Oslo der han vokste opp.
Overskuddet fra ulike juleball, revyer, konserter og andre arrangementer ble brukt til å kjøpe inn mer utstyr.
Morten startet allerede som trettenåring.
Lastebilsertifikatet kom på plass da han var 18 år, og bedriften ble bygd stein for stein parallelt med at han ville fullføre fagbrev som serviceelektroniker.
– Det har vært mange motbakker, men man kan vel ikke forvente annet når man bygger et selskap fra grunnen av, uten nødvendig erfaring eller kompetanse. Heldigvis har det vært flere positive oppturer som gjør at vi står der vi er i dag, sier Morten til Scenemagasinet.

– Hva vi skal gjøre nåsom Bary og Spekter er å fortsette å bygge en foretrukken arbeidsplass, med fokus påkultur og de ansatte. Det er et stort løft at vi har fått med oss Geir K. Johansen og Ove Bekkelund på laget. Teamet de drar med seg inn i Bary skal man lete lenge etter, mener Morten.
Morten Bakke har anno 2019 gitt seg med det mest aktive turnélivet etter at han ble far til barn nummer to.
Valget ble til slutt ganske enkelt, da han på turnè med Karpe Diem våknet opp i turnebussen på Vestlandet til videomelding fra kona med sin yngste sønn som hadde lært seg å gå.
«Det var en spesiell opplevelse å våkne til denne meldingen, der vi lå og rista bortover E6 med eimen av øllukt og tåfis hengende over oss,» sier han spøkefullt.
http://scenemagasinet.no/llb-2019-bary-opptatt-av-opplevelsesmagi/
Gutten klarer allikevel ikke å gi seg helt, og har den siste tiden som lydmann for Ina Wroldsen, før han høsten 2018 overlot stafettpinnen til en annen kollega.
Bary bistår kjente navn som Karpe, Ina Wroldsen, Alan Walker, Gabrielle, Astrid S, Julie Bergan, Cezinando og mange flere. Morten Bakke er involvert i mange av prosjektene, før han overlater roret til kompetente medarbeidere.
– Vi ser noen av våre konkurrenter gjør oppkjøp og fusjoner enten i Skandinavia, eller andre byer i Norge. Det er ikke vår intensjon. Vi ønsker ikke å trampe inn på andres marked, men ønsker i større grad å skape samarbeid med de lokale aktørene. Vi skal holde oss i nærheten av Lillestrøm, men vi har også noen andre langsiktige planer som du sikkert kan få skrive mer om på et senere tidspunkt, sier han med et glimt i øyet.

For Bary-gründeren er det også viktig å ha en utstyrspark de kan være stolte av.
– Det finnes mye bra utstyr på markedet nå i 2019, men vi er avhengig av å ha Rolls Royce-produktene, siden vi ønsker å tiltrekke oss de beste folkene. Vår bransje er drevet av knottepøbler og folk med lidenskap for sang og musikk. Sikkert mye godt og vondt å si om det at ingen av oss gründere har master i økonomi og finans, men jeg er helt sikker på at de ansatte setter pris på at vi også har knappedilla, ler Morten.

– Veldig gøy, sier Morten Bakke foran noen av Barys viktigste motto (i bakgrunnen). Foto: John Berge, Scenemagasinet.no ©


Alle arkivfoto fra Morten Bakkes private arkiv. Saken ble opprinnelig publisert i SCENEMAGASINET 2-2019 (i en forkortet versjon.) Bestill abonnement her.
Bary startet nylig med nytt agentur:
http://scenemagasinet.no/bary-skal-selge-clair-brothers/
http://scenemagasinet.no/bary-er-fem-ar-og-barydagene-er-her-igjen/
http://scenemagasinet.no/barysak/
http://scenemagasinet.no/nye-ansatte-hos-bary-as/

John Berge er fra Kristiansund og har drevet med musikk siden tenårene. Han har bakgrunn fra medier som Tidens Krav, NTB, Dagsavisen, Dagbladet, Aftenposten, NRK, med flere. Du kan kontakte ham på telefon 975 99 007 eller e-post her.

Annonse

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Vi sender ut nyhetsbrev omtrent to ganger i måneden.

oktober 2023
M T O T F L S
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031  

Facebook

populær

NYTT OM NAVN

Guttedrømmen til Morten Bakke ble til 100-millioners bedrift

Avatar photo

Publisert

den

Det startet på gutterommet, i garasjen og i Grefsen menighets ungdomsklubb.

Nå er Morten Bakke (36) forretningsutvikler for Bary. Med årene har det blitt to fusjoner og flere oppkjøp av andre firma.
Det begynte virkelig å bli gromlyd etter fusjonen mellom d’light og Lydpartner i 2013. Morten hadde fått en god tone med Sigbjørn og Marius Ryen, som drev Lydpartner, og Bary AS ble et faktum.
Og nylig skjedde enda en fusjon. Les mer om den her:
http://scenemagasinet.no/bary-na-med-alle-fargespekter/
De siste årene er Bary navnet på manges lepper blant de som vurderer å få hjelp til å avvikle kompliserte turnéer og arrangementer av ulike slag.
– Jeg holder på med dette fordi det er jævlig gøy. Jeg startet med discokule på gutterommet sammen tre kamerater. Da vi ble eldre, ville de andre guttene satse på fotball. Jeg skjønte jeg ikke hadde like mye å gjøre på den fotballbanen som dem, så jeg gikk all-in med det utstyret vi hadde opparbeidet oss i garasjen. Å avvikle lyd for 10.000 mennesker på en festival i solskinn med øl, god stemning, latter og glede, gir meg et kick.
– «Den beste glede er å gjøre andre glad», sa fattern, og da er jeg i rett bransje, forteller Morten Bakke.

Morten Bakke var engasjert i Grefsen meninghets ungdomsklubb i Oslo der han vokste opp.
Overskuddet fra ulike juleball, revyer, konserter og andre arrangementer ble brukt til å kjøpe inn mer utstyr.
Morten startet allerede som trettenåring.
Lastebilsertifikatet kom på plass da han var 18 år, og bedriften ble bygd stein for stein parallelt med at han ville fullføre fagbrev som serviceelektroniker.
– Det har vært mange motbakker, men man kan vel ikke forvente annet når man bygger et selskap fra grunnen av, uten nødvendig erfaring eller kompetanse. Heldigvis har det vært flere positive oppturer som gjør at vi står der vi er i dag, sier Morten til Scenemagasinet.

– Hva vi skal gjøre nåsom Bary og Spekter er å fortsette å bygge en foretrukken arbeidsplass, med fokus påkultur og de ansatte. Det er et stort løft at vi har fått med oss Geir K. Johansen og Ove Bekkelund på laget. Teamet de drar med seg inn i Bary skal man lete lenge etter, mener Morten.
Morten Bakke har anno 2019 gitt seg med det mest aktive turnélivet etter at han ble far til barn nummer to.
Valget ble til slutt ganske enkelt, da han på turnè med Karpe Diem våknet opp i turnebussen på Vestlandet til videomelding fra kona med sin yngste sønn som hadde lært seg å gå.
«Det var en spesiell opplevelse å våkne til denne meldingen, der vi lå og rista bortover E6 med eimen av øllukt og tåfis hengende over oss,» sier han spøkefullt.
http://scenemagasinet.no/llb-2019-bary-opptatt-av-opplevelsesmagi/
Gutten klarer allikevel ikke å gi seg helt, og har den siste tiden som lydmann for Ina Wroldsen, før han høsten 2018 overlot stafettpinnen til en annen kollega.
Bary bistår kjente navn som Karpe, Ina Wroldsen, Alan Walker, Gabrielle, Astrid S, Julie Bergan, Cezinando og mange flere. Morten Bakke er involvert i mange av prosjektene, før han overlater roret til kompetente medarbeidere.
– Vi ser noen av våre konkurrenter gjør oppkjøp og fusjoner enten i Skandinavia, eller andre byer i Norge. Det er ikke vår intensjon. Vi ønsker ikke å trampe inn på andres marked, men ønsker i større grad å skape samarbeid med de lokale aktørene. Vi skal holde oss i nærheten av Lillestrøm, men vi har også noen andre langsiktige planer som du sikkert kan få skrive mer om på et senere tidspunkt, sier han med et glimt i øyet.

For Bary-gründeren er det også viktig å ha en utstyrspark de kan være stolte av.
– Det finnes mye bra utstyr på markedet nå i 2019, men vi er avhengig av å ha Rolls Royce-produktene, siden vi ønsker å tiltrekke oss de beste folkene. Vår bransje er drevet av knottepøbler og folk med lidenskap for sang og musikk. Sikkert mye godt og vondt å si om det at ingen av oss gründere har master i økonomi og finans, men jeg er helt sikker på at de ansatte setter pris på at vi også har knappedilla, ler Morten.

– Veldig gøy, sier Morten Bakke foran noen av Barys viktigste motto (i bakgrunnen). Foto: John Berge, Scenemagasinet.no ©


Alle arkivfoto fra Morten Bakkes private arkiv. Saken ble opprinnelig publisert i SCENEMAGASINET 2-2019 (i en forkortet versjon.) Bestill abonnement her.
Bary startet nylig med nytt agentur:
http://scenemagasinet.no/bary-skal-selge-clair-brothers/
http://scenemagasinet.no/bary-er-fem-ar-og-barydagene-er-her-igjen/
http://scenemagasinet.no/barysak/
http://scenemagasinet.no/nye-ansatte-hos-bary-as/

John Berge er fra Kristiansund og har drevet med musikk siden tenårene. Han har bakgrunn fra medier som Tidens Krav, NTB, Dagsavisen, Dagbladet, Aftenposten, NRK, med flere. Du kan kontakte ham på telefon 975 99 007 eller e-post her.

Annonse

populær