SCENEBESØK

Helhetlig tankegang bak nytt kulturhus

Petter Fosse (t.v.) og Terje Kinn er hhv. produsent og kulturhusleder hos Moss kulturhus. Foto: Moss kulturhus.

Midt i smørøyet av Moss ligger nå et flunkende nyrestaurert kulturhus. Hvordan tenkte teamet som foresto renoveringen?

Parkteateret holdt stengt vel i to år, før det gjenåpnet 4. januar 2020. Da sto også den nye salen i kommunehuset, Samfunnshuset, klar. Disse to salene utgjør det som kalles Moss kulturhus.

ANNONSE FRA BOSE:

– Hvordan fant dere ut hvordan de ville ha det?

Kulturhusleder Terje Kinn, som fikk jobben i det man stengte dørene og startet på renoveringen, svarer:

– I det Moss og Rygge slo seg sammen som kommuner oppsto det en ny ting – man skulle ha en ny visjon: skapende, varmere og grønnere. Så er spørsmålet: hva legger man i det da? Da tenkte vi at vi som kulturhus kan ta de samme ordene og legge vår mening i det.

 

Inngangspartiet til Kulturhuset i Moss. Foto: Per Mork, PRO AV.no © 

Kulturhuskonsulent Jens-Henrik Andersen i Kulturteknikk AS har vært involvert i prosjektet siden starten. Han besøkte Moss for første gang allerede i 2002 i anledning forprosjektet. Da var det snakk om å bygge kulturhus i et annet bygg. Med årene har driften blitt overtatt av kommunen.

Store deler av Parkteateret er nå tilbakeført til slik det tilnærmelsesvis så ut mot slutten av 30-tallet, både salong og foaje, mens det er hypermoderne på teknologisiden.

I inngangspartiet er det etablert to barer.

– Jeg skal ikke si at folk er tørste, men vi trenger den kapasiteten, sier Kinn.

– Det er alltid trangt og kø i baren på et kulturhus. Da trenger du så mye barplass du bare kan få, sier produsent Petter Fosse.

Han forteller at barenes lydanlegg er koblet opp mot resten av huset, så der kan det avspilles ferdig innspilte meldinger eller via mikrofon aktuelle beskjeder. Det hele skjer via et Crestron-system.

Fra baren kan man avspille musikk til soner i hele huset, og man kan hente ut programlyden fra salen og sende den ut i baren.

Bright har vært med på konseptutvikling, etter først å ha blitt valgt som leverandør av sceneteknikk. De har også levert akustikkssystemet Constellation fra Meyer Sound.

Det er både store og små detaljer man ser i den ene salen i Moss kulturhus, men diskrét på veggen er et omfattende elektroakustisk klanganlegg – Constellation. Alle foto: Helge Ek.

 

– Dette er blitt et av de best integrerte kulturhusene vi har vært med på, sier Trond Sørensen, avdelingsleder installasjon hos Bright Norway AS.

– Ofte blir det et system her, et annet der og så skal man integrere i ettertid, en slags «kladdeløsning», men her har man tenkt helhet fra starten av.

– Vi har også klart det andre steder, f.eks i Kongsberg og Fosnavåg. Spesielt er dette vanskelig med rehabilitering, mens det med nybygg er enklere, forteller Trond Sørensen.

Kulturhuskonsulent Andersen sier han sjelden får gjennomslag overfor byggherrer om å trekke inn hovedleverandør så tidlig.

– Man tror at det ofte ligger mye kostnader på den måten, men i realiteten får man bedre løsninger for de samme kostnadene. Hvis de som leverer de tekniske løsningene er med underveis i prosessen, så blir det bedre integrering av de ulike løsningene, mener Kulturteknikks mann.

– Det gir større påvirkningsmulighet. Ofte er bygningsmasse, med nettverk og data lagt, og da kommer med AV-systemene til slutt, sier Trond Sørensen.

Inne i hovedsalen i Parkteatret er alt totalrehabilitert. Det er blant annet stoff- og eikepanel, som fungerer som akustikkvegger, er tilsvarende det gamle. Hele oppbygningen er gjort med tanke på elektroakustikk-anlegget Constellation. Alt av veggflater er laget iht. beskrivelsene fra Magne Skålevik hos Brekke & Strand. Også stolene, levert av Fora Form, er nøye utvalgt og spiller inn på helheten i akustikken.

– Dette er et stjerneeksempel på hvordan man kan rehabilitere et eldre lokale og skape moderne løsninger, mener Jens-Henrik.

– Hva gjorde at dere bestemte dere dere for å ha etterklangsanlegg?

– Vi begynte å vurdere det allerede i 2012, svarer Petter Fosse. – Volumet kontra antall plasser i salen kan aldri gi spesielt mye etterklang. Da lærte jeg om Constellation og andre systemer, blant annet Yamahas AFC3.

– Jeg har møtt mye motstand mot elektroniske klanganlegg gjennom årene. Blant annet akustikere som dømmer det nord og ned og sier det låter «kunstig». Mange spør ofte feil spørsmål: «Hvordan fungerer det? Da blir vi mikket opp». Nei, man trenger ikke å tenke på det på en annen måte enn som om det var naturlig akustikk.

Det er lagt vekt på detaljene i restaureringen av Parkteateret, som er tilbakeført til stilen fra 30-årene. Alle foto: Helge Ek.

– Hvis man ønsker å ha kulturhus som også fungerer for akustikk musikk, da er det for dette lokalet den eneste gode løsning å bruke elektronisk etterklang, mener Fosse.

– Men om man skal ha et hus som fungerer like godt for rock og pop, som klassisk, er et kulturpolitisk spørsmål.

Han sier det har vært flere musikere på scenen som har levert mye bra fremføringer med anlegget i bruk.

Leverandørens mann, Sørensen fra Bright, mener at et slikt anlegg også har en fin bi/tilleggseffekt, med at man kan bruke høyttalerne for et 3D-lyd-system. Det å kunne mikse eks. teaterstykker med omgivelseslydeffekter blir da mulig.

– Det er enklere å «selge inn» politisk et hus med løsninger som gjør at mange flere kan gjøre nytte av det, kontra hvis det skreddersys en nisje.

– Her er det veldig god akustikk for mange typer musikk. Alt henger sammen med PA-en og alt er integrert med hverandre, sier Jens-Henrik.

Naturlig følger bevillinger, ti år siden kulturhus boom da var det helhet, nå mer løft og løft.

– Hva føler dere nå? Ble det som dere drømte om?

– Det er blitt utrolig lekkert og fantastisk bra, sier Terje Kinn.

– En slik ombygging av et gammelt hus skjer ikke uten kompromisser, hvor man vinner og taper noe. Den største forskjellen og den mest nyttig er at vi har fått større plass bak scenen. Vi kjøpte nabobygget bak og innlemmet det i huset, forteller Petter Fosse.

Det ga også mulighet for å bygge nytt innlastingsområde, backstage-rom og kontorlokaler.

Det er også bygd et nytt scenetrekk-system, utviklet av Brights avdeling på Lillehammer.

– Vi er veldig fornøyd med at vi fikk et så avansert styringsanlegg. Det er ikke en selvfølge i et lite hus, sier Fosse.

Viktige PRO AV-spesifikasjoner for Parkteatret

Systembeskrivelse av PA:
Meyer Sound LINA Array w/Rig (No RMS) ‐ 3pin – 18 stk.
Meyer Sound 750‐LFC w/Rig (No RMS) ‐ 3pin – 6 stk.
Meyer Sound UPM‐1P Ultra Compact 100×100 – 5 stk.
Meyer..MG‐MINA/LINA(750) Multipurpose Grid – 2 stk.
Yamaha Mikser MRX7D DSP‐processor 64ch. – 1 stk.
AMS 8DC (white) – 4 stk.
Tannoy AMS 5DC (white) – 20 stk.
Tannoy CMS503DC PI, Ceiling speaker, w.o. back can – 11 stk.
Tannoy CMS503ICT BM, Ceiling speaker, steel back can – 9 stk.
Lab Gruppen E 10:4 Install 4x250W 1U Forsterker – 1 stk.
Lab Gruppen E 5:4 Install 4x125W 1U Forsterker –14 stk.
Lab E2:2 – 1 stk.

Systembeskrivelse av bildeanlegget:
LG 32SE3KE‐B Signage Monitor 32inch FHD D‐LED 350cd – 5 stk.
NEWSTAR NeoMounts Flat Screen Wall Mount fixed 10‐40inch B – 5 stk.
Panasonic AW‐HN38HKEJ HD Pro PTZ Camera HDMI Black – 2 stk.
Panasonic AW‐RP60GJ Remote control unit – 1 stk.
Panasonic PT‐RZ21K 3DLP Laser, WUXGA, 20Klm NoLens Tannoy – 1 stk.

Systembeskrivelse av lysanlegget:
MA grandMA3 light – 1 stk.
MA grandMA3 onPC command wing – 1 stk.
Elation DTW LED 2‐lite blinder – 12 stk.
Martin MAC Quantum Profile in cardboard 10
Martin ERA 300 Profile in cardboard 12
Martin MAC Aura XB in cardboard 18
Martin ELP Warm White (kun lampehus) 24
ADB LED Fresnel LExpert 3200K 10
Bright XBAR RGBWAUV LED, 2 hook clamps & True1 cable ‐ Xline 40
Bright XLED HD ‐ 12x12W RGBWAUV LED Wash, True1 ‐ Xline
AH 402‐505 Sidelystårn, hjul, 3 tverrstag, Høyde 2,04m 16
Martin MAC Encore 6
Luminex LumiNode 2 12

Systembeskrivelse for Samfunnshuset:
Atendi sto for levering av hardware, montering/
nstallasjon, programmering:
Martin Audio WPS Line Array og Martin Audio monitorer
Martin Audio og Linea Research forsterkere
Øvrig lydutstyr som DSP, nettverksvitsjer, mikrofoner (inkl trådløst mikrofonsystem), intercomløsning
AV-utstyr, Crestron mv
Infrastruktur for lyd og AV, samt for lys
Komplett strømmeløsning, utstyr/infrastruktur/p
rogrammering

Hos både Parkteateret og Samfunnshuset har Moss kulturhus installert hver sin Midas Heritage HD96-24 lydmikser, levert av Bright.

Artikkelen sto opprinnelig på trykk i PRO AV MAGASINET nr. 1-2021.

LES PRO AV DIGITALT HER (krever abonnement)

BESTILL ABONNEMENT HER!

ANNONSE
ANNONSE

Du vil kanskje også like