SCENEBESØK
Union Scene tester tolv PA
DRAMMEN: Union Scene tester ut tolv forskjellige PA-anlegg – på rad, før de bestemmer seg for hva de skal velge.
Den unike praktiske lyttetesten startet sommeren 2019 og vil vare langt ut i 2020, forteller teknisk sjef Tor Egil «Toro» Heiskala.
– Det hører til sjeldenhetene at et spillested går såpass drastisk til verks for å velge ny PA. Hvorfor gjør dere det slik, «Toro»?
– Det er to grunner til det. Vi har fått støtte fra Musikkutstyrsordningen. Siden det er statlige midler bør alle få sjansen til å vise hva som passer best i lokalet. Det er en vanvittig stor fordel for oss å få testet det ut. Alle leverandørene vi spurte, med unntak av en, har sagt ja til å komme og henge opp. Så har ryktet gått om at vi ønsker ny PA, så fra de fire-fem vi forespurte, er vi nå oppe i tolv firma som vil henge opp sine PA-er hos oss.
Dagens PA i lokalene er d&b audiotechnik C4 fra 2005. Siden dengang har mye skjedd.
Union Scenes hovedsal ble også nylig ombygd, og man ønsker seg en ny PA som kan fordele lyden riktigere i alle deler av rommet.
– Det er bedre plass nede på gulvet, så her må publikumsopplevelsen heves, sier «Toro». Han beskriver leverandørene av lydutstyr som «jævlig ivrige».
– Så å si alle vil prøve, og det skjønner godt. Union Scene er en renomert spilleplass – som er i direkte konkurranse med Rockefeller og Sentrum Scene i Oslo.
– Lyd er også veldig subjektivt, og hvordan skal dere klare å vurdere dette når ting henger her i etapper?
– Alt dokumenteres. Alle teknikerne, og jeg, fyller ut skjema og foretar våre vurderinger og målinger. Det viktigste er og blir hørselen vår. Hvordan oppfattes lyden i lokalene våre.
Vil du lese de store, grundige artiklene først av alle? Abonner på den trykte utgaven av magasinet:
Denne artikkelen sto opprinnelig på trykk i nr. 8-2019 av SCENEMAGASINET.
TIPS OSS! Vil du at vi skal skrive om deg, ditt firma, dine produkter, dine ansatte, dine prosjekter? Vi er avhengig av tips. Send oss et tips her!
-
KONKURS4 måneder siden
Opprinnelige krav etter Trippel-M-konkursen: 34 millioner kroner (+)
-
NYTT UTSTYR2 måneder siden
For lite lading ga lys idé (+)
-
AV-FIRMA4 måneder siden
En slik avtale har sceneteknisk bransje aldri hatt før: «Tariffavtale er ikke noe alle synes er kult» (+)
-
ANMELDELSE4 måneder siden
Anmeldelse: Keane fortsatt keene
-
FIRMAPRESENTASJON1 måned siden
– Dette er fiberoptikkens svar på Dissimilis, sier gründeren bak Barnfind
-
BRANSJEORGANISASJON4 måneder siden
Historisk tariffavtale i mål: «Jeg opplever ikke at det er stor motstand mot fagorganisering», sier Creos mann (+)
-
NYTT OM NAVN2 måneder siden
Fra CT til NPRO: «Vi er heldige å ha kunder i så si alle bransjer» (+)
-
NYTT OM NAVN2 måneder siden
Tomas endelig klar for «det gyldne liv» etter 40 år i bransjen (+)