BEDRIFTSBESØK

Hove West ser lyst på fremtiden

Markedsansvarlig Helge Leirvik (54), daglig leder Sveinung Hove (57) og teknisk sjef Bjørn Eie (61) inne på lageret til Hove West.

Godt, gammeldags bondevett, «tæring etter næring» og penger på bok berget et av landets største LLB-utleiefirma gjennom koronaåret 2020. Nå satser Hove West i Stavanger friskt på nye jaktmarker.

– Vi har foreløpig klart oss greit økonomisk under pandemien, fastslår daglig leder Sveinung Hove. Som alle andre i utleiebransjen, har Hove West vært nødt til å permittere ansatte helt siden mars 2020.

ANNONSE FRA BOSE:

– Dette har vært en stor belastning for de permitterte, og det har vi stor respekt for. Heldigvis har vi hatt en god del tilbakekallinger underveis som har hjulpet på situasjonen, sier Hove West-sjefen.

Hove West kjøpte i 2016 bygget de holder til i. Firmaet har mye utstyr som krever stor plass. Bygget ligger sentralt plassert på Åsen, langs innfartsveien inn til Stavanger. Firmaet bruker nå over 2.500 m2 av bygget selv, mens resten leies ut. Fra venstre: Helge Leirvik, Bjørn Eie og Sveinung Hove.

Hove West hadde et solid økonomisk fundament før pandemien, og var dermed godt rustet.

– Vi har ikke vært så hissige på innkjøp før vi har hatt pengene på konto, så det har vært få lån og lite leasing. Det er vi fornøyde med nå, legger Hove til.

Han forteller at Hove West også har hatt god hjelp av offentlige støtteordninger.

Mens omsetningen for 2020 var budsjettert til 65 millioner kroner, endte det opp nær full stans på all utleie, med avlyste festivaler, events og messer – herunder Maijazz, Verven-festivalen, Moldejazz og ONS (oljemessen).

Konserter med Highasakite, September When, Sigvart Dagsland, Skambankt, CC Cowboys, Madrugada og Dum Dum Boys ble det heller ikke noe av.

Omsetningen i 2020 endte likevel på 40 millioner kroner, som slett ikke er verst, den vanskelige situasjonen tatt i betraktning.

Øverst venstre: Tou Scene, Byggetrinn 2 og 3: Scenerigg, tekstiler, lydanlegg. Øverst høyre: Sola Arena (sykkelvelodrome): Lyd, heisbar rigg og AV-utstyr. Nederst venstre: Folketinget, København med AV levert av Hove West.. Nederst høyre: Rygerelektra (ny elektrisk turistbåt): AV og lydutstyr.

I normalårene – før koronaåret 2020 – var det turneer, festivaler, driftsavtaler og event/konferanser – som var bærebjelken for Hove West sin drift. Denne delen av virksomheten utgjorde rundt to tredjedeler, mens salg og installasjon sto for resten.

30 års godt samarbeid med blant annet oljemessen i Stavanger har gitt et godt grunnlag for utvikling av utstyrsparken og et fundament for firmaets vekst. I oljebyen har det også vært en lang rekke events og kulturarrangement som Hove West har vært nøkkelspiller for.

– Det var ikke «bare-bare» å oppleve at bakken nærmest forsvinner bort fra deg, slik vi og andre utleiefirma innen vår bransje opplevde i mars 2020, sier Sveinung.

– Det er ikke lett å leve av at folk møtes, når det er nærmest full nedstenging og null aktivitet. Utsiktene for økt aktivitet i arrangementssektoren utover våren og sommeren 2021 er svært lite forutsigbare. I denne situasjonen har vi et ønske om å omstille oss til den nye markedssituasjonen vi nå opplever, sier han videre.

– Vi har derfor hevet oss rundt og satset mer på salg – og heldigvis lykkes med det. Vi utfører installasjoner hos museer, kirker, skoler, idrettshaller, hotell, båter, større arenaer, osv. I tillegg leverer vi prosjektering og konsulenttjenester. Vi var i utgangspunktet spente på om vi ville klare å holde koken på salg og installasjon under pendemien. Det andre området vi har omstilt oss på er økt satsing på strømming, hvor vi har laget mobile løsninger. Det tredje er oppkjøpet av Videoforce. Vi har solgt og leid ut storskjermer tidligere, men nå har vi et mye større marked, sier Sveinung.

– Vi tror folk vil være veldig klare for å gå på konserter igjen – så snart de føler seg trygge. Men jeg tror ikke det blir en normal festivalsesong i 2021, og hvis det blir det, så blir den nedskalert. Dette snakkes det om nærmest daglig i bransjeforeningen BFSP, sier Sveinung, som er med i styret. – Kontakten med bransjekolleger og politikere, og oppfølging av koronatiltak og støtteordninger har vært veldig tidkrevende, legger han til.

– Ingen så vel for seg at man f.eks. skulle delta i begravelser med strømming. Det har vært absurd, men et eksempel på ting vi må ta på strak arm. Strømming blir nå et «både og» fremover. Vi ser for oss live og strømming på konferanser, kongresser, møter, seminarer, også i fremtiden.

– Hva savner dere?

– Jeg savner å være ute på tur. Det er krydder å få reise på turné. Det er kjekt å selge utstyr, men å reise er livet, sier Helge Leirvik.

– Men vi liker å selge også, skyter Bjørn Eie inn:

– En fordel med oss er at vi bruker utstyret selv. Det finnes dessverre selgere som aldri har skrudd lyd, men som uttaler seg med den største pondusen!

 

Artikkelen sto opprinnelig på trykk i PRO AV MAGASINET nr. 2-2021.

LES PRO AV DIGITALT HER (krever abonnement)

BESTILL ABONNEMENT HER!

ANNONSE
ANNONSE

Du vil kanskje også like