ARTISTOMTALE
Karpe åpnet dørene til sin nye «borg» for de første 20 fansene: – Følte vi var i annet univers
Rapduoen Karpes «hjemme hos»-fester er ikke som andre. Det fikk de første 20 fansene oppleve 17. oktober 2020.
Da var det premiere for Karpes nye konsept «SAS Skien», der bokstavelig talt utvalgte fans får slippe innenfor dørene til det staselige lokalet Festiviteten i Skien.
Tyve publikummere av gangen, totalt 100 i tallet, får oppleve Magdi og Chirags nye påfunn i løpet av fem fredags- og lørdagskvelder i oktober.
– Det var magisk. Vi følte at vi var i et annet univers, sier Nora Svenningsen og Pernille Bergan, som var blant de første tyve innenfor dørene, til lokalavisen Varden – og forteller om kulisser i form av en romstasjon, et esel og flyvertinner. Eller kanskje UFO-vertinner?
Om konseptet heter det noe kryptisk at det «ikke er konsert, deltagerne skal bevege seg fritt og hele huset tas i bruk, mens historier skapes underveis».
– Karpes musikk spiller absolutt en rolle der inne, får NTB likevel opplyst fra rapduoens management. Selv uttaler Magdi og Chirag:
– Vi har 3.000 kvadratmeter og 100 rom til rådighet. Vi ønsker å gjøre det motsatte av en konvensjonell konsert. Vi skal bruke hele bygget.
I invitasjonen heter det ifølge pressemeldingen: «Dette er ikke en konsert. Du skal bevege deg fritt rundt. Alle får noe. Noen får mye. Ingen får det samme».
Men i motsetning til Karpes planlagte, ti konserters store serie i Oslo Spektrum sensommeren 2021, så var det ikke mulig å kjøpe billetter til happeningen i Festiviteten – som ble bekjentgjort samtidig:
Fansen måtte søke, og det gjorde flere titalls tusen. Betingelsen var at de også hadde kjøpt billett til en av Oslo-konsertene.
«Inngangsbilletter i form av spesiallagede snøkuler har blitt delt ut én etter én i månedene som har gått – i klasserom, på arbeidsplasser, på gata, i hytter, hus og via facetime», heter det videre om utdelingen – som Karpe har dokumentert i sosiale medier.
Men heldige fans har på sin side måttet akseptere mobilforbud.
Magdi og Chirag kjøpte Festiviteten i 2018, og har ifølge manager Silje Larsen Borgan nå kommet i mål med det som hele tiden har vært drømmen:
Å gi fans som «individuelle opplevelser – i noe som er mer enn en konsert», uttaler hun.
LES OGSÅ:
http://scenemagasinet.no/ett-ars-forberedelser-til-fem-festivalkonserter/
http://scenemagasinet.no/unikt-lydsystem-for-karpe/
http://scenemagasinet.no/karpe-gir-bort-musikkinntektene-vil-bedre-situasjonen-for-flyktninger-asylsokere-og-innvandrere/
-
FIRMAPRESENTASJON4 måneder siden
– Dette er fiberoptikkens svar på Dissimilis, sier gründeren bak Barnfind
-
MESSE2 måneder siden
– De kan ikke eller tør ikke ta tak i det! (+)
-
FIRMAPRESENTASJON4 måneder siden
Samlet i Samla (+)
-
LLB 20252 måneder siden
Slik har interessen for LLB aldri vært tidligere (+)
-
MESSE3 måneder siden
– Et marked vi ikke har jobbet mye med (+)
-
FIRMAPRESENTASJON4 måneder siden
Bare skryt å få (+)
-
BEDRIFTSBESØK2 måneder siden
Samme visjon i nye lokaler (+)
-
MESSE2 måneder siden
– Hadde med oss masse kjekt! (+)