MUSIKKINSTRUMENTER (MI)
Musikkbransjen jubler over 2020
MI-importørene og butikkene forteller om en økning i 2020 kontra 2019.
Det forteller Erik Østby, daglig leder i EM Nordic og styreleder for Norsk musikk-bransjeråd.
– Det var en dipp fra 12. mars 2020 og et par uker. Da trodde vel alle at det gikk rett vest, men da påsken var over så økte omsetningen. Når folk ikke kunne bruke feriepengene å dra til Syden, så bevilget de seg kanskje ting de har gått og ønsket seg. For vår del var det ting MI-bransjen hadde. Det har aldri vært solgt så mye dyre gitarer og dyre produkter som i 2020, sier Østby.
– Det er egentlig helt vilt!
– Hvordan har det gått med leveringene?
– Det er det som har vært største problemet. Vi får ikke tak i nok varer. Hele næringskjeden, alt fra de som produserer komponenter og elektronikkprodusente, har etterskudd i alle ledd. På toppen av det hele la kinesiske rederier en stund nesten halvparten av flåten til kai, så det ble en kjempemanko på fraktkapasitet.
Etter en del magre år og med flere konkurser og nedleggelser ser det altså lysere ut for MI. – Netthandel fra utlandet har vært de store trusselen i flere år, og den er der ennå, men det virker som folk synes det er kult å gå inn i en butikk og se og prøve fysiske varer, sier Østby. Men salg av produkter til konserter og scenesteder har det naturlig nok nesten vært helt stopp av.
– Vi har tro på fysiske butikker
– I vår bransje, så ligger ofte musikkbutikker i en bakgate eller grisgrendte strøk. Jeg har en visjon om at vi må være nær der folk ferdes, sier daglig leder Magne A. Iversen i Gitarhuset Megastore Alnabru.
Iversen leder også 4Sound-kjeden, som i 2020 slo sammen butikkene i Stavanger og Sandnes til én ny «superstore». Den har hele åtte demonstrasjonsrom, hvor kundene kan teste produkter i ro og mak. En slik fysisk opplevelse får du ikke på internett!
– Vi har veldig tro på den type butikk, med den type sortiment, med større bredde, og hvor vi samler fagkunnskapene. Det fine med musikkinstrumenter er at det skaper glede, sier Iversen.
– Vi har hatt en omsetningsøkning i kjeden i 2020 ved at vi fikk inn en ny kundegruppe, hvor familiene er kommet tilbake og enda flere er blitt hobbymusikere. De har veid opp for den andre halvparten av kaken, nemlig musikerne som er kundene våre. Men når de ikke har hatt mulighet til å holde konserter, så handler de naturlig nok ikke like mye varer.
Iversen tror folk verdsetter personlig service og at det har en verdi i seg selv. Det er ofte ikke mange hundrelapper som skiller prisene fra
norske MI-butikker vs. en utenlandsk nettbasert butikk.
– Gitarhuset og 4Sound er to forskjellige merkenavn, men dere som driver er de samme folkene. Hvorfor ikke bare et navn på alt?
– Vi ønsker å ha en variasjon i sortimentet og å skape to forskjellige kundeprofile. Vi vil ikke ha de like, men ha et sortiment på tvers av kjedene. Butikkene skal i stor grad ha produkter som de føler er naturlige i sitt nærmiljø. I en kjede er det ofte likt og med felles sortiment. Slik vil vi ikke ha det. Vi har snudd det på hodet og lar butikkene ha større spillerom.
-
KONKURS4 måneder siden
Opprinnelige krav etter Trippel-M-konkursen: 34 millioner kroner (+)
-
NYTT UTSTYR2 måneder siden
For lite lading ga lys idé (+)
-
FIRMAPRESENTASJON2 måneder siden
– Dette er fiberoptikkens svar på Dissimilis, sier gründeren bak Barnfind
-
NYTT OM NAVN3 måneder siden
Fra CT til NPRO: «Vi er heldige å ha kunder i så si alle bransjer» (+)
-
NYTT OM NAVN2 måneder siden
Tomas endelig klar for «det gyldne liv» etter 40 år i bransjen (+)
-
FIRMAPRESENTASJON2 måneder siden
Samlet i Samla (+)
-
PRO AV-PRISEN3 måneder siden
Ingen over, ingen ved siden (+)
-
MAGASINET3 måneder siden
PRO AV MAGASINET 2-2024 (+)