SCENEBESØK
Nytt lydsystem i 121 år gammel maskinhall
Den gamle maskinhallen fra 1898 – hvor Design og arkitektur Norge (DOGA) holder til – er på hele 340 kvadratmeter og har ti meter takhøyde på det høyeste.
Ingen lett oppgave å få god akustikk, med andre ord. Hallen er det største og mest fleksible rommet på DOGA, og brukes til for eksempel til store konferanser, seminarer, fester og filmvisninger.
Utfordringen var å sørge for god dekning og taletydelighet i hele rommet, uten å gå på bekostning av rommets unike arkitektur. I tillegg måtte oppsettet være fleksibelt for de ulike type arrangementene i lokalet.
DOGA har nå fått det som beskrives som et helhetlig lydoppsett, skreddersydd for den gamle historiske maskinhallen, med optimal taletydelighet og et fleksibelt oppsett for alle rommets fremtidlige arrangementer.
Det var Benum som fikk installasjonsjobben.
Torstein Stiland Strand, arrangementskoordinator og teknisk ansvarlig på DOGA, forteller at det har vært vanskelig å få taletydelighet i rommet, og at «den blir vasket vekk i klangen.»
Før nyinnstallasjonen hadde ikke DOGA fastmontert PA. De måtte rigge opp og ned høyttalere på stativ for hvert arrangement. De brukte to stk. Renkus-Heins CF/CFX151, samt fire stk. Mackie SRM550 til å supplere med.
– Var det stor forskjell fra gammel og ny PA?
– Det ble en enorm forskjell. Siden hallen er på 340 kvadratmeter, med en ti meters takhøyde på det høyeste var det vanskelig å få med seg hva som ble sagt med mindre man satt rett i «sweet-spoten». Med de nye Iconyx-høyttalere fra Renkus-Heinz forsvant det problemet totalt. Nå har vi taletydelighet hvor enn man står i lokalet. Ettersom den nye PA-en har «beamsteering» teknologi, kan vi enkelt kalibrere høyttalerne til hvor de skulle skyte. På den måten får vi dekket hele rommet, og har fått god tilbakemelding fra kunder som har leid hos oss. I tillegg har vi halvert tiden det tar å rigge opp til arrangement, som igjen resulterer i at vi kan ha en stor produksjon i hallen hver dag. Den nye installasjonen gjorde det mulig for oss å nå målet vi hadde for antall produksjoner, forteller Stiland Strand.
– Hadde dere anbudsrunde, og ble andre merker vurdert for installasjonen?
– Vi hadde ingen anbudsrunde, da vi allerede hadde et godt samarbeid med Benum. Vi hadde Benum inne på befaring, og fikk tilsendt tegninger og informasjon om det nye systemet. Ettersom taletydelighet ved konferanser var det vi var ute etter, var det ikke aktuelt med en PA som f. eks. var egnet til konsert. Men det skal sies, Iconyx fungerer utmerket til konsert også. Renkuz-Heinz Iconyx IC24 og IC8 har gjort det enkelt for kunder å leie hos oss, samt mer kostnads-
effektivt. I tillegg er det mer effektivt for oss å rigge opp og planlegge arrangementer. Lyden ble utrolig jevn, uansett hvor du går i lokalet, forteller Strand.
Vil du lese de store, grundige artiklene først av alle? Abonner på den trykte utgaven av magasinet:
Denne artikkelen sto opprinnelig på trykk i nr. 5-2019 av SCENEMAGASINET. Bestill abonnement her!
TIPS OSS! Vil du at vi skal skrive om deg, ditt firma, dine produkter, dine ansatte, dine prosjekter? Vi er avhengig av tips. Send oss et tips her!
-
KONKURS4 måneder siden
Opprinnelige krav etter Trippel-M-konkursen: 34 millioner kroner (+)
-
NYTT UTSTYR2 måneder siden
For lite lading ga lys idé (+)
-
AV-FIRMA4 måneder siden
En slik avtale har sceneteknisk bransje aldri hatt før: «Tariffavtale er ikke noe alle synes er kult» (+)
-
ANMELDELSE4 måneder siden
Anmeldelse: Keane fortsatt keene
-
FIRMAPRESENTASJON1 måned siden
– Dette er fiberoptikkens svar på Dissimilis, sier gründeren bak Barnfind
-
BRANSJEORGANISASJON4 måneder siden
Historisk tariffavtale i mål: «Jeg opplever ikke at det er stor motstand mot fagorganisering», sier Creos mann (+)
-
NYTT OM NAVN2 måneder siden
Fra CT til NPRO: «Vi er heldige å ha kunder i så si alle bransjer» (+)
-
NYTT OM NAVN2 måneder siden
Tomas endelig klar for «det gyldne liv» etter 40 år i bransjen (+)