BEDRIFTSBESØK
«Vi har hatt utrolig gode tider»
Jo, da – det sendes mye via post og med budbil, men en lang rekke AV-installatører i Oslo og omegn foretrekker å hente varene selv.
– Det står installatører her og «skraper» på døren, tidlig på morgenene, når vi åpner klokken sju, sier lagersjef Magne Wold, som har jobbet hos AV-distributøren Leteng siden 2009.
Ca. halvparten av bestillingene skjer via nettbutikken til Leteng: leteng.no.
– Jeg vil anslå at det kommer innom 15-20 personer i løpet av dagen for å hente varer selv. Vi har en egen sjåfør som kjører fast ut varer, men mange bestiller også andre budfirma. Resten sendes med Bring og Post Nord.
– Hvordan var 2020 for dere på lageret?
– Vi har klart å levere alt, og har hatt utrolig gode tider siden korona kom. Det har overgått alle forventninger. I oktober 2020 satte vi ny månedsrekord i Letengs historie. Og alle vi i bedriften har holdt oss friske!
Daglig leder i Leteng, Odd Martinsen, mener at AV-bransjen er veldig heldig stilt.
– Det var ikke lett å gjette på forhånd, men COVID-19-situasjonen har gitt ny digital adferd. En dramatisk, rask endring. Så 2020 ble overraskende bra pga. god etterspørsel etter digital infrastruktur for samhandling. F.eks. videomøter, fjernundervisning og kontrollrom.
– Hva slags produkter/varemerker har vært mest populære?
– Helt klart strømmeløsninger. Hos oss er det Pearl-2 fra Epiphan Video.
– Hva har ikke gått som planlagt?
– Det investeres mindre i vanlige møterom og på arbeidsplasser generelt, da «alle» er hjemme. Det gjør det vanskelig å drive forretningsutvikling, med nye agenturer, nye kundegrupper med mer, men vi forsøker så godt vi kan. Omsetningen er opp nærmere ti prosent, på strømming, men generell investeringer på arbeidsplassene/møterom er ned, hele sektorer står mer eller mindre stille – HORECA (hotell, restaurant, cafe), event, turisme, etc. og oljesektoren har lavere investeringsvilje.
Artikkelen sto opprinnelig på trykk i PRO AV MAGASINET nr. 1-2021.
-
KONKURS4 måneder siden
Opprinnelige krav etter Trippel-M-konkursen: 34 millioner kroner (+)
-
NYTT UTSTYR2 måneder siden
For lite lading ga lys idé (+)
-
AV-FIRMA4 måneder siden
En slik avtale har sceneteknisk bransje aldri hatt før: «Tariffavtale er ikke noe alle synes er kult» (+)
-
ANMELDELSE4 måneder siden
Anmeldelse: Keane fortsatt keene
-
FIRMAPRESENTASJON1 måned siden
– Dette er fiberoptikkens svar på Dissimilis, sier gründeren bak Barnfind
-
BRANSJEORGANISASJON4 måneder siden
Historisk tariffavtale i mål: «Jeg opplever ikke at det er stor motstand mot fagorganisering», sier Creos mann (+)
-
NYTT OM NAVN2 måneder siden
Fra CT til NPRO: «Vi er heldige å ha kunder i så si alle bransjer» (+)
-
NYTT OM NAVN2 måneder siden
Tomas endelig klar for «det gyldne liv» etter 40 år i bransjen (+)