INSTALLASJON, STRØMMETJENESTER, UTDANNING

«Forventningene var negative. Men det gikk greit. Det var ikke noe hokus-pokus i det hele tatt!»

Slik ser det ut for BI-studentente som ser strømmet undervisning med Anne Thorkildsen. Anne Thorkildsen (70) er veteranforeleser hos BI, med 34 års erfaring. Her er hun i aksjon under en av sine forelesninger høsten 2020. Foto: BI.

Høyskolelektor Anne Thorkildsen hos BI var svært skeptisk til den nye hverdagen med sendinger via Internett.

Men tross dette er det én lærer som de videoansvarlige hos BI i Nydalen fremhever foran alle:

ANNONSE FRA BOSE:

«Hun «acer» alt og er helt rå. Hun er flink til å tenke på de elevene som sitter hjemme og følger forelesningene,» sier BIs videomann, Trym Gabel, om Anne Thorkildsen.

For da undervisningsmetoden kom i gang høsten 2020 «gikk det helt greit», forteller Anne.

– Det var bare å trykke på knappene og så kommuniserte jeg med de studentene som satt hjemme via mobilen på «It’s Learning».

Mens AV-folkene jobbet på spreng gjennom sommeren 2020 – for å få det nye opplegget oppe og stå til studiestart 12. august – opplevde Anne og kollegene en slags «opphausing» av det hele.

– Det ble fremstilt som at det var mye styr og mye å passe på. Forventingene til å starte prosessen ble dermed negativ. Alt fra hvor du skulle stå og hvilke knapper du skulle trykke på. Hvordan skal dette gå? tenkte jeg.

Anne – som har vært rektor ved tidligere, nå nedlagte, BI-lokalavdelinger på Skedsmo og Lillestrøm – forteller at alt har fungert prikkfritt under hennes forelesninger. Men hun forteller at andre lærere har opplevd at strømmingen ikke har fungert.

– Jeg har det faglige på plass. Med tryggheten om hvordan jeg skal undervise i en sal. Men hvordan forelese for gjengen som sitter i salen – og de som sitter hjemme samtidig? Det var en utfordring.

1. januar 2021 pensjonerte lektoren seg.

– Du gikk ut med et pang?

– Det ble et helt annerledes siste semester enn jeg hadde tenkt meg. Det var nesten ikke kolleger å treffe og nesten ikke studenter. Men da har jeg lært det også, sier Anne, som underviste ved Institutt for regnskap, revisjon og foretaksøkonomi hos BI i Oslo.

Brevkurs på steroider – levert av koronasuperhelter

– BI-prosjektet er et barn av tiden. Det man før kalte fjernundervisning, eller brevkurs, kan vi nå si er et brevkurs på steroider. Det gir mange flere muligheter til å være med interaktivt, fastslår Anders Stokke hos Leteng.

Leteng har levert viktige deler av installasjonen hos BI, som er foretatt av FotoPhono og Presentations Data i Oslo og 3C Technology i Bergen. I Stavanger har Atea utført jobben, mens Caverion sto for jobben i Trondheim.

– Det som har skjedd i 2020 er at tankene om å følge med på undervisningen eksternt, og være med interaktivt, er blitt realisert. Noen har vært langt fremme og har vurdert løsningene, men så smalt det i mars 2020 – og da fikk man et kick på at nå må det gjøres, sier Anders.

Han sier det har vært gøy å se hvordan AV-avdelingene har vist sitt «sanne jeg.»

– Mange har vel kun sett på AV-avdelingene som en gjeng med et rom innerst i gangen, som man snakker med når man skulle bytte en HDMI-kabel. Nå har de fått midler og blomster, og de er koronasuperhelter, hevder Anders.

Han mener situasjonen også har ført IT- og AV-avdelingene nærmere på mange arbeids- plasser.

– IT & AV er ofte atdskilte avdelinger. Det var gjerne ikke prat, verken faglig eller sosialt, dem i mellom, fordi det har vært to forskjellige ting. Men egentlig er det ikke så forskjellig. Fordi AV-transport over video og lyd skjer nå over nettverk, og overvåking og styring også. Nå må disse faggruppene samarbeide. AV er mystiske greier for IT-gjengen, mens nettverk er mystisk for AV-folk. Det er mye å sette seg inn i, med protokoller og oppsett av svitsjer kan være kompliserte greier, sier Anders.

Artikkelen sto opprinnelig på trykk i PRO AV MAGASINET nr. 1-2021.

BESTILL ABONNEMENT HER!

LES OGSÅ:

BI med 100 videobokser

Slik ble BI sine videogutter strømmeeksperter

 

ANNONSE
ANNONSE

Du vil kanskje også like