NYTT OM NAVN
(+) Kimarius – et av landets lysende talent
Han betegnes som en av de mest lovende unge lysdesignere i Norge, men er selv full av beundring overfor sine kolleger. Bli bedre kjent med Kimarius Abrahamsen.
Navn: Kimarius Abrahamsen
Fødselsdato: 30.03.1996
Opprinnelig fra: Sarpsborg
Stillingstittel: Lysdesigner. Freelance i eget ENK.
Utdannelse: Fagbrev i data- og elektronikksystemer
Tid i bransjen: Startet februar 2009
Melk, øl, cola, te eller kaffe?
Jeg drikker hverken alkohol eller kaffe, og er ikke kjempeglad i melk eller te, så jeg tror jeg blir nødt til å velge cola i dette tilfellet!
Hva er ditt beste konsertminne?
Det er veldig vanskelig å velge ut et konsertminne fordi mange av de er sykt bra på hver sin måte, men jeg så Tame Impala på Øyafestivalen i 2019, og stod med hakeslipp under hele konserten av hvor fett det var! Jeg så også Eric Prydz i London i 2019, og det er også høyt oppe på listen over de sjukeste showene jeg noen sinne har sett.
Er yrket ditt livstil, hobby eller «bare en jobb»?
Yrket mitt har uten tvil blitt en livsstil, og har blitt mye mer enn bare en jobb for meg, haha.
Hva er du mest lidenskapelig opptatt av i livet?
Det er fort denne jobben, og dette yrket. Jeg elsker å både kunne være skikkelig nerd, gi musikk et visuelt uttrykk, gi folk gode opplevelser, og å være kreativ samtidig.
Hva gjorde deg «tent» på å jobbe med lyssetting?
Jeg har alltid likt tanken på å kunne være med på å utøve musikk, men jeg har aldri hatt tålmodighet til å lære meg å spille musikk. Lys ble en fin greie hvor jeg både kunne være kreativ, men også ble tvunget til å lære meg musikk.
Hvordan havnet du i bransjen?
Jeg startet som DJ på fritidsklubbene i Sarpsborg gjennom et kurs i en vinterferien i februar 2008, og i februar 2009 var det et kurs hvor man kunne lære seg å styre discolys, som jeg selvfølgelig ble med på siden vi skulle ha best mulig lys på fritidsklubben vår! Etter det begynte jeg å jobbe litt for Lars Andresen, som holdt kurset, og ble mer og mer interessert i å fortsette. Han var den første jeg møtte som levde av å være turnerende tekniker, og jeg ble veldig inspirert. Jeg startet å jobbe med artister ved å prøve å komme i kontakt med dem, og skamløst spørre om de trengte en lystekniker. Selv om jeg ikke visste helt hva jeg drev med på den tiden, og kanskje ikke gjorde det beste lyset, ble det en veldig fin måte å nettverke med artister og arrangører, og som uten tvil har vært min inngang inn i turnéverden.
Fortell oss litt om din utdannings- og yrkesbakgrunn!
Jeg prøvde å komme inn på Medier og Kommunikasjon på VG1, men hadde for dårlige karakterer, og endte opp på elektro-linja med et mål om å kunne skjønne hvordan en lysrigg fungerer. Jeg gjorde ferdig VG1, gikk videre på Data og elektronikksystemer VG2, og så startet jeg som lærling hos EHS Proshop fra 2014, frem til jeg fikk fagbrev i starten av 2016, og har jobbet freelance siden det.
Hva er ditt «varemerke»?
Jeg gjetter at de fleste ville forventet at jeg svarer regnbuer og strober på dette spørsmålet, men jeg ville sagt at jeg er glad i farger og forhåpentligvis lager noe som ser litt annerledes ut!
Hva er det beste med ditt firma?
At jeg styrer min egen hverdag 100 %, og at jeg får jobbe med mye spennende folk.
Hvilke utfordringer står LLB-bransjen overfor?
Jeg merker at det er veldig stor mangel på flinke teknikere om dagen, så rekruttering er nok den største utfordringen.
^
Hvem imponerer deg mest i den norske LLB-bransjen?
Sonic City imponerer mest! De har laget et proft lydfirma med flinke lydteknikere som i hovedsak ikke er et utleiefirma, og som fortsatt jobber litt på samme måte som om de hadde vært freelancere. Sjukt bra folk, sjukt flinke, og veldig rutinerte. Håper det dukker opp noe lignende i lysbransjen asap!
Har du noe favorittmerke?
Jeg har jobbet en del med Ayrton de siste to årene, og synes de leverer noen veldig spennende lamper jeg er veldig fornøyd med. Jeg liker veldig godt produkter som ikke ser ut som alle andre lamper på markedet, og det synes jeg Ayrton har gjort veldig bra. Jeg synes også at VDO-produktene til Martin Professional er veldig kule, og synes det er gøy at de satser på det markedet! Gleder meg til å se hva mer de kommer med fremover.
Har du noen ønsker for innholdet på Scenemagasinet – hva vil du vi skal skrive om?
Jeg ønsker meg flere in-depth intervjuer med norske teknikere og designere. Denne spalten er i så måte en veldig fin start. Jeg synes det er altfor lite fokus på de som faktisk reiser rundt ute i felten og gjør kule ting, og det er mange som får altfor lite oppmerksomhet med tanke på hva de driver med!
Vil du lese de store, grundige artiklene først av alle? Abonner på den trykte utgaven av magasinet:
Denne artikkelen sto opprinnelig på trykk i nr. 8-2019 av SCENEMAGASINET.
Bestill abonnement her og få glede av en rekke fordeler når vi snart lanserer vår nye plusstjeneste!
TIPS OSS! Vil du at vi skal skrive om deg, ditt firma, dine produkter, dine ansatte, dine prosjekter? Vi er avhengig av tips. Send oss et tips her!
-
KONKURS4 måneder siden
Opprinnelige krav etter Trippel-M-konkursen: 34 millioner kroner (+)
-
NYTT UTSTYR2 måneder siden
For lite lading ga lys idé (+)
-
AV-FIRMA4 måneder siden
En slik avtale har sceneteknisk bransje aldri hatt før: «Tariffavtale er ikke noe alle synes er kult» (+)
-
ANMELDELSE4 måneder siden
Anmeldelse: Keane fortsatt keene
-
FIRMAPRESENTASJON1 måned siden
– Dette er fiberoptikkens svar på Dissimilis, sier gründeren bak Barnfind
-
BRANSJEORGANISASJON4 måneder siden
Historisk tariffavtale i mål: «Jeg opplever ikke at det er stor motstand mot fagorganisering», sier Creos mann (+)
-
NYTT OM NAVN2 måneder siden
Fra CT til NPRO: «Vi er heldige å ha kunder i så si alle bransjer» (+)
-
NYTT OM NAVN2 måneder siden
Tomas endelig klar for «det gyldne liv» etter 40 år i bransjen (+)